Νέα απειλή στη ναυσιπλοΐα: Μετά τους Χούθι, Σομαλοί πειρατές χτυπούν πλοία στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας

Μετά τους Χούθι, Σομαλοί πειρατές χτυπούν εμπορικά πλοία στην είσοδο της Ερυθράς Θάλασσας
This handout photo made available by India's Press Information Bureau shows the Maltese-flagged MV Ruen. The Indian Navy said Saturday that it is shadowing a bulk carrier that was boarded by unknown attackers in the Arabian Sea and may have been taken by Somali pirates. The Indian Navy responded to the distress call by sending its anti-piracy patrol warship and maritime patrol aircraft to locate and assist the vessel, the Indian Navy said in its statement. (Press Information Bureau via AP)

 

Ακόμα ένα πλοίο υπέστη αεροπειρατεία κοντά στις ακτές της Σομαλίας, ανέφερε αργά το βράδι της Παρασκευής ένας βρετανικός οργανισμός παρακολούθησης του θαλάσσιου εμπορίου, αυξάνοντας τις ανησυχίες ότι οι Σομαλοί πειρατές είναι και πάλι ενεργοί, σχεδόν μια δεκαετία αφότου προκάλεσαν χάος στη διεθνή ναυτιλία. Η εξέλιξη αυτή επιβαρύνει τη ναυσιπλοΐα στην περιοχή που ήδη υποφέρει από τη δράση των Χούθι.

Ένα εμπορικό σκάφος dhow καταλήφθηκε από βαριά οπλισμένους πειρατές κοντά στην πόλη Eyl στα ανοικτά των ακτών της Σομαλίας, δήλωσε η United Kingdom Maritime Trade Operations. Επικαλέστηκε τις στρατιωτικές αρχές ως πηγή των πληροφοριών.
Η υπηρεσία δεν έδωσε λεπτομέρειες σχετικά με το ποιοι ακριβώς ήταν οι αεροπειρατές, αλλά δήλωσε ότι διεξάγεται έρευνα.

Οι πειρατές χτύπησαν εμπορικό πλοίο με σημαία Μάλτας

Η European Union’s Naval Force ανέφερε ότι ένα εμπορικό πλοίο με σημαία Μάλτας υπέστη αεροπειρατεία στη γειτονική Αραβική Θάλασσα την περασμένη εβδομάδα και μεταφέρθηκε στην ίδια περιοχή ανοικτά των ακτών της Σομαλίας. Το πλοίο μεταφοράς χύδην φορτίου Ruen είχε 18 άτομα πλήρωμα όταν έγινε η αεροπειρατεία κοντά στο νησί Σόκοτρα της Υεμένης, περίπου 240 χιλιόμετρα (150 μίλια) από τη Σομαλία.

  • Αυτό συμβαίνει ενώ εξελίσσεται μια έξαρση επιθέσεων σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα από τους υποστηριζόμενους από το Ιράν αντάρτες Χούτι από την Υεμένη, διαταράσσοντας μια σημαντική παγκόσμια εμπορική διαδρομή.Οι Χούτι στόχευαν αρχικά πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ κατά τη διάρκεια του πολέμου Ισραήλ-Χαμάς, αλλά στη συνέχεια κλιμάκωσαν τις επιθέσεις τους, πλήττοντας πλοία χωρίς σαφείς δεσμούς με το Ισραήλ.

Η Ακτοφυλακή της Σομαλίας ενίσχυσε τις περιπολίες της μετά την ανακοίνωση της νέας πειρατείας. Οι επιθέσεις εναντίον πλοίων από Σομαλούς πειρατές κορυφώθηκαν σε περισσότερες από 350 μεταξύ 2010 και 2015, αλλά έκτοτε είχαν μειωθεί δραστικά, κυρίως λόγω των περιπολιών των αμερικανικών και άλλων συμμαχικών ναυτικών δυνάμεων.

Πειρατές και Χούτι

Η  δράση των Σομαλών πειρατών επιδεινώνει την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα, της οποίας η “πύλη” ελέγχεται από την Υεμένη και τη Σομαλία. Οι επιθέσεις από τους ισλαμιστές Χούθι της Υεμένης έχουν ήδη εκτρέψει τον ρου της πλειονότητας του παγκόσμιου εμπορίου μακριά από την κρίσιμη θαλάσσια αρτηρία για τα καταναλωτικά αγαθά και τον ενεργειακό εφοδιασμό. Μια μετατόπιση, όπως επισημαίνει το Associated Press, που αναμένεται να προκαλέσει καθυστερήσεις και αύξηση των τιμών.

Το πετρέλαιο, το φυσικό αέριο, τα σιτηρά και άλλα προϊόντα, από παιχνίδια έως ηλεκτρονικά είδα, συνήθως ταξιδεύουν μέσω της υδάτινης οδού που χωρίζει την Αφρική από την Αραβική Χερσόνησο καθ’ οδόν προς τη διώρυγα του Σουέζ, από όπου διέρχεται το 12% του παγκόσμιου εμπορίου.

Ορισμένες από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο και ο πετρελαϊκός γίγαντας BP στέλνουν πλοία σε μεγαλύτερες διαδρομές ώστε να παρακάμψουν την Ερυθρά Θάλασσα. Σε απάντηση στις αυξανόμενες επιπτώσεις στο παγκόσμιο εμπόριο, οι ΗΠΑ και πολλές άλλες χώρες (μεταξύ των οποίων η Ελλάδα) δημιούργησαν μια νέα διεθνή δύναμη κρούσης υπό την ονομασία «Φύλακας Ευημερίας» για την προστασία των πλοίων.

Γιατί οι Χούθι επιτίθενται σε πλοία

Οι Χούθι, σιίτες παραστρατιωτικοί που υποστηρίζονται από το Ιράν, κατέλαβαν την πρωτεύουσα της Υεμένης Σαναά το 2014, ξεκινώντας έναν εξοντωτικό πόλεμο εναντίον ενός συνασπισμού υπό την Σαουδική Αραβία που προσπαθεί να αποκαταστήσει την κυβέρνηση.

Οι Χούθι έχουν στοχεύσει σποραδικά πλοία στην περιοχή, αλλά οι επιθέσεις έχουν αυξηθεί μετά την έναρξη του πολέμου Ισραήλ – Χαμάς. Έχουν χρησιμοποιήσει drones και αντιπλοϊκούς πυραύλους για να επιτεθούν σε πλοία. Σε μια περίπτωση μάλιστα, χρησιμοποίησαν ακόμα και ελικόπτερο για να επιβιβαστούν και να καταλάβουν ένα ισραηλινής ιδιοκτησίας πλοίο.

Έχουν απειλήσει ότι θα επιτεθούν σε οποιοδήποτε πλοίο πιστεύουν ότι κατευθύνεται ή προέρχεται από το Ισραήλ. Πλέον, οι επιθέσεις αυτές έχουν κλιμακωθεί και εναντίον πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ή πετρελαιοφόρων με σημαίες χωρών όπως η Νορβηγία και η Λιβερία.

Οι Χούθι έχουν επίσης καλέσει πλοία μέσω ασυρμάτου για να προσπαθήσουν να τα πείσουν να αλλάξουν πορεία πιο κοντά στο έδαφος που ελέγχουν.

Γιατί είναι σημαντική η Ερυθρά Θάλασσα

Η Ερυθρά Θάλασσα έχει τη Διώρυγα του Σουέζ στο βόρειο άκρο της και το στενό Μπαμπ ελ Μαντέμπ στο νότιο, που οδηγεί στον Κόλπο του Άντεν. Είναι ένας πολυσύχναστος θαλάσσιος δίαυλος με πλοία που διασχίζουν τη διώρυγα του Σουέζ για να μεταφέρουν αγαθά μεταξύ Ασίας και Ευρώπης και πέρα από αυτήν.

Σημειώνεται ότι το 40% του εμπορίου Ασίας – Ευρώπης περνάει από την Ερυθρά Θάλασσα, συμπεριλαμβανομένης μιας τεράστιας ποσότητας ενεργειακών προμηθειών, όπως το πετρέλαιο και το ντίζελ για την εξαρτώμενη από τις εισαγωγές Ευρώπη, όπως δήλωσε ο Τζον Στόπερτ, ανώτερος διευθυντής περιβάλλοντος και εμπορίου του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου, το οποίο εκπροσωπεί το 80% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου.

Το ίδιο ισχύει και για τα προϊόντα διατροφής, όπως το φοινικέλαιο και τα σιτηρά και οτιδήποτε άλλο (η πλειονότητα των βιομηχανικών προϊόντων) μεταφέρεται με πλοία με εμπορευματοκιβώτια.

Συνολικά, περίπου το 30% της παγκόσμιας διακίνησης εμπορευματοκιβωτίων και περισσότερα από 1 εκατομμύριο βαρέλια αργού πετρελαίου ημερησίως κατευθύνονται συνήθως μέσω της διώρυγας του Σουέζ, σύμφωνα με την παγκόσμια πλατφόρμα κρατήσεων εμπορευματικών μεταφορών Freightos Group.

 

 

Καμία δημοσίευση για προβολή