Ο φόβος φυλάει τα έρημα… στην κυβέρνηση, βγαίνουν στη φόρα τα “άπλυτα” του Σπίρτζη για τον ΟΣΕ, που πάνε οι εκλογές και άλλες ιστορίες

    Μητσοτάκης καλεί Ντογιάκο. “Άμεση και σε βάθος διαλεύκανση όλων των ποινικών υποθέσεων που σχετίζονται με το δυστύχημα στα Τέμπη” ζητά ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης με επιστολή που απέστειλε χθες στον Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρο Ντογιάκο.

    Με αφορμή την επιστολή αυτή του Πρωθυπουργού, διατάχθηκε ξεχωριστή έρευνα της
    Δικαιοσύνης για την καθυστέρηση στην υλοποίηση των έργων για τον
    εκσυγχρονισμό του σιδηροδρομικού δικτύου με έλεγχο των συμβάσεων και
    απάντηση στα ερωτήματα γιατί δεν προχώρησαν, πόσα χρήματα
    δαπανήθηκαν, γιατί δεν τηρήθηκαν χρονοδιαγράμματα και ποιοι ευθύνονται
    για όλα αυτά. Η έρευνα ανατέθηκε στον οικονομικό εισαγγελέα.

    ***

    Ο φόβος φυλάει τα έρημα… Με τον πολιτικό σχεδιασμό της κυβέρνησης να έχει πλήρως ανατραπεί και όλους τους συνεργάτες του πρωθυπουργού να ομολογούν ότι ο χρόνος των εκλογών πάει πιο πίσω, ακόμα και αν ο Κυριάκος Μητσοτάκης τους έχει πει ότι θα τους ενημερώσει για την απόφασή του σε λίγες μέρες, η καθημερινότητα στην κυβερνητική έδρα θυμίζει ένα war room με αλλεπάλληλες εσωτερικές συσκέψεις.

    Μια τέτοια θα είναι και η σημερινή μέρα, με τον πρωθυπουργό να έχει ακυρώσει, ουσιαστικά, όλο το πρόγραμμά του και να αναλαμβάνει ad hoc πρωτοβουλίες, όπως έκανε χθες με την επιστολή του στον εισαγγελέα του Αρείου Πάγου Ισίδωρο Ντογιάκο ή το τηλεφώνημα στην πρόεδρο της Κομισιόν Ούρσουλα Φον Ντερ Λάιεν ζητώντας τεχνική συνδρομή για τους σιδηροδρόμους από την Ευρώπη.

    Σε μια από τις πρωινές συσκέψεις που θα συμμετάσχει, μεταξύ άλλων, ο υπουργός Ναυτιλίας Γιάννης Πλακιωτάκης θα γίνει μια συνολική επισκόπηση των μέτρων ασφαλείας για τις θαλάσσιες, αλλά και τις αεροπορικές μεταφορές, καθώς το δυστύχημα στα Τέμπη έχει χτυπήσει δυνατά «καμπανάκια» για όλο το φάσμα των μεταφορών.

    ***

    spirtzis_mak_2

    Όλοι ήξεραν για το εκ προμελέτης έγκλημα. Σε μία ερώτηση-βόμβα που κατατέθηκε τον Ιούλιο του 2017 στη Βουλή προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σπίρτζη, αναδεικνύεται κατά τρόπο ανατριχιαστικό ότι οι αρμόδιοι γνώριζαν με πλήρη λεπτομέρεια ότι τα συστήματα ασφαλείας των τρένων δεν λειτουργούν και γι’ αυτό συνέβη το σιδηροδρομικό δυστύχημα στο Άδενδρο και χάθηκαν τρεις ζωές.

    Συγκεκριμένα ο συνεργαζόμενος με την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ βουλευτής Νίκος Νικολόπουλος κατέθεσε στις 5-7-2017 μία λεπτομερέστατη ερώτηση στη Βουλή σύμφωνα με την οποία «οι καθυστερήσεις στην σύμβαση 717 (σ.σ. αυτή που συζητάμε και σήμερα για την τηλεδιοίκηση- ασφάλεια των τρένων) δεν λειτουργούσε με συνέπεια να κυκλοφορούν τα τρένα τυφλά και να χαθούν τρεις ανθρώπινες ζωές».

    Αποδίδει μάλιστα τις καθυστερήσεις σε διαπλοκή με «εθνικούς εργολάβους» που σχετίζονται με τον τότε γενικό γραμματέα του Υπουργείου Μεταφορών κ. Θάνο Βούρδα, τότε άνθρωπο της απολύτου εμπιστοσύνης  του υπουργού κ. Σπίρτζη. Ωστόσο στην γραπτή απάντησή του ο υπουργός περιορίζεται σε τεχνικά θέματα και δεν αναφέρει το παραμικρό σχετικά με την παράδοση του έργου από τους εργολάβους.

    ***

    Νέα δεδομένα στον προγραμματισμό των εκλογών φέρνει η τραγωδία των Τεμπών καθώς η 9η Απριλίου θεωρείται πλέον «καμμένη». Σύμφωνα με το Mega και τη δημοσιογράφο Χριστίνα Κοραή οι πρώτες κάλπες οδηγούνται για τις 21 Μαΐου και οι δεύτερες για τις 2 Ιουλίου.

    Παράλληλα το επόμενο διάστημα αναμένεται να ανέβουν οι τόνοι της πολιτικής αντιπαράθεσης με τον Υπουργό Μεταφορών Γιώργο Γεραπετρίτη να παραχωρεί συνέντευξη Τύπου την Τετάρτη μετά την αυτοψία του στη Λάρισα και στη Θεσσαλονίκη.Κατά τις ίδιες πηγές ο υπουργός αναμένεται να παρουσιάσει με ντοκουμέντα τα λάθη και τις παραλείψεις της προηγούμενης κυβέρνησης που οδήγησαν στα σοβαρά κενά ασφαλείας.

    Τέλος, ειλημμένη  θα πρέπει να θεωρείται η απόφαση για διακοπή των δρομολογίων των επιβατικών τρένων στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη μέχρι νεοτέρας.

    ***

    Η ανάπτυξη στην Ελλάδα το 2022 θα φτάσει (ίσως και ξεπεράσει) το 6% σύμφωνα με εκτιμήσεις του Υπουργείου Οικονομικών. Και αυτή η προς τα πάνω αναθεώρηση οφείλεται στους εξής παράγοντες:

    • Οι επενδύσεις (ιδιωτικές και δημόσιες) σημείωσαν τον προηγούμενο χρόνο ρεκόρ δεκαετιών φτάνοντας στα 18,5 δισ. ευρώ.
    • Η ιδιωτική κατανάλωση, παρά την κορύφωση του πληθωρισμού είχε αύξηση η οποία άγγιξε το 8%.
    • Οι εξαγωγές αγαθών, παρότι ήταν τελικά αρνητικές για το ΑΕΠ (λόγω του υψηλού ύψους εισαγωγών) απορρόφησαν, λόγω της μεγάλης ποσοστιαίας αύξησης, την πίεση που άσκησαν οι αθρόες εισαγωγές καυσίμων.
    • Ο τουρισμός απέδωσε πολύ πάνω από τους αναθεωρημένους στόχους του προϋπολογισμού, για ανάκτηση του 90% του τζίρου του 2019.

    ***

    Τι σημαίνει ότι πέφτουν οι τιμές στο φυσικό αέριο. Κοντά σε χαμηλά επίπεδα 17 μηνών κινείται η τιμή του φυσικού αερίου, ως αποτέλεσμα της μειωμένης ήτησης λόγω των ήπιων μέχρι τώρα καιρικών συνθηκών. Η διεθνής τιμή του φυσικού αερίου στην ευρωπαϊκή αγορά αναφοράς, το ολλανδικό TTF (Title Transfer Facility) – δείκτης με τον οποίο γίνεται η σύγκριση τιμών στην Ευρώπη – πλέον είναι στα 42 ευρώ.

    Την ίδια στιγμή, παρατηρείται υψηλή διαθεσιμότητα προμηθειών υγροποιημένου φυσικού αερίου LNG, ενώ και η πληρότητα των αποθηκευτικών χώρων παραμένει σε υψηλά επίπεδα.Επιπλέον, οι αποθήκες φυσικού αερίου στην Ευρώπη είναι γεμάτες, γεγονός που σημαίνει πως οι φόβοι για ελλείψεις σε νοικοκυριά αλλά κυρίως σε βιομηχανίες δεν έγιναν πράξη.

    Η εξέλιξη αυτή είναι σημαντική για τη χώρα μας, καθώς ολόκληρος ο προϋπολογισμός έχει στηριχτεί στην παραδοχή ότι το φυσικό αέριο στο χρηματιστήριο του Άμστερνταμ δεν θα ξεπεράσει τα 120 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

    Από τη στιγμή που η τιμή του ανά μεγαβατώρα κινείται σχεδόν 2/3 χαμηλότερα σημαίνει ότι συγκρατούνται και οι τιμές του ρεύματος χωρίς να απαιτείται παρέμβαση του κρατικού προϋπολογισμού. Οι όποιες επιδοτήσεις θα χρηματοδοτούνται αποκλειστικά με τους πόρους του Ταμείου, οπότε και το ειδικό αποθεματικό του 1 δισ. ευρώ θα μένει στην άκρη για να χρηματοδοτήσει άλλες ανάγκες που θα προκύψουν.

    ***

    F-16: «Την ανάγκην φιλοτιμίαν» ποιούν οι Τούρκοι. Φαίνεται ότι οι προσπάθειες της Τουρκίας να αποκτήσει νέα και να αναβαθμίσει παλιότερα μαχητικά αεροσκάφη τύπου F-16 έχουν «πέσει στον ύφαλο» του Κογκρέσου των ΗΠΑ και η Άγκυρα αρχίζει να συνειδητοποιεί ότι η προσπάθειά της θα πέσει τελικά στο κενό ή θα καθυστερήσει τόσο που, ακόμα κι αν ευοδωθεί τελικά θα είναι δώρο-άδωρο.

    Κάπως έτσι μπορούν να μεταφραστούν οι δηλώσεις Τούρκου αξιωματούχου από το χώρο της άμυνας και της ασφάλειας σε ρωσικά ΜΜΕ, σύμφωνα με τα οποία είχε μια προσέγγιση προς τα αμερικανικά μαχητικά, τύπου «όμφακες εισίν», χαρακτηρίζοντας ως «λάθος» την προσπάθεια της Άγκυρας να αποκτήσει 40 νέα F-16 και κιτ αναβάθμισης για άλλα 80 αεροσκάφη αυτού του τύπου.

    Ο λόγος για τον Καγκρί Ερχάν, μέλος της Προεδρικής Επιτροπής Ασφάλειας και Εξωτερικής Πολιτικής της Τουρκίας, ο οποίος φέρεται να δήλωσε σε ρωσικά ΜΜΕ ότι «η Τουρκία πρέπει να αλλάξει αμέσως την απόφασή της για τα F-16. Υπάρχουν άλλες επιλογές, όπως κινεζικά αεροσκάφη, ρωσικά αεροσκάφη και ευρωπαϊκά μαχητικά αεροσκάφη Eurofighter».

    ***

    Ο αντίπαλος του Ερντογάν. Χρειάστηκαν μήνες διαπραγματεύσεων, απίστευτο παρασκήνιο και μια διάσπαση-που-τελικά-δεν-έγινε, αλλά τελικά ο συνασπισμός της αντιπολίτευσης της Τουρκίας κατέληξε στον αντίπαλο του Τούρκου προέδρου Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν για τις προεδρικές εκλογές της 14ης Μαΐου.

    Όπως ανακοινώθηκε το απόγευμα της Δευτέρας, ο επικεφαλής του κεμαλικού CHP (Ρεπουμπλικανικό Λαϊκό Κόμμα) Κεμάλ Κιλιτσντάρογλου είναι οριστικά ο αντίπαλος του Ερντογάν στις τουρκικές προεδρικές εκλογές. Ο Κιλιτσντάρογλου θα είναι κοινός υποψήφιος των έξι κομμάτων της αντιπολίτευσης, καθώς επιτεύχθηκε συμβιβασμός με την πρόεδρο του Καλού Κόμματος Μεράλ Ακσενέρ.

    ***

    Ξαναρχίζει ο ελληνοτουρκικός διάλογος. Η διπλωματία των σεισμών έφερε την Ελλάδα και την Τουρκία πιο κοντά και έτσι στις 22 Μαρτίου στην Άγκυρα, ξαναρχίζει ο ελληνοτουρκικός διάλογος, στα πλαίσια της λεγόμενης θετικής ατζέντας. Δηλαδή σε θέματα χαμηλής πολιτικής. Η επανέναρξη του ελληνοτουρκικού διαλόγου γίνεται με εντολή του Ερντογάν. Οι Τούρκοι  σφόδρα επιθυμούν να επαναρχίσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα ο διάλογος και αντικατέστησαν και τον υφυπουργό Εξωτερικών (ομόλογο του δικού μας Κώστα Φραγκογιάννη), με τον υφυπουργό Μπουράκ Αχτσαμπάχ.
    Ο διάλογος θα συνεχισθεί εκεί όπου σταμάτησε με τον προηγούμενο υφυπουργό κ. Σεντάν (ο οποίος προήχθη σε μόνιμο αντιπρόσωπο της Τουρκίας στα Ηνωμένα Έθνη). Σταμάτησε τότε με τις δηλώσεις Ερντογάν του τύπου «Μητσοτάκης γιοκ», αλλά τώρα που οι σεισμοί και η τραγωδία έφεραν Αθήνα και Άγκυρα πιο κοντά ξαναρχίζουν. Τι θέματα όμως περιλαμβάνει η «θετική ατζέντα»; Πρόκειται συνολικά για 25 συμφωνίες χαμηλής πολιτικής που αφορούν οικονομικά θέματα, εμπορικά, συγκοινωνιακά, τουριστικά, ενεργειακά και θέματα κλιματικής αλλαγής. Σημασία έχει και το γεγονός ότι ο ελληνοτουρκικός διάλογος, έστω και σε θέματα «χαμηλής πολιτικής» διεξάγεται σε προεκλογική περίοδο και στις δύο χώρες. (Από τον Βηματοδότη)

    Θήτα Ευγενικός

    Δευτέρα με Παρασκευή

     

    Καμία δημοσίευση για προβολή