ΟΟΣΑ: «Βλέπει» ισχυρότερη ανάπτυξη για το 2024, δεν κρύβει την ανησυχία του για τη Μέση Ανατολή

Πιο αισιόδοξες εμφανίζονται οι προβλέψεις του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) για την παγκόσμια οικονομία και την ανάπτυξη κατά το τρέχον έτος, αν και στην έκθεσή του ο Οργανισμός δεν μπορεί να κρύψει την ανησυχία του για τους κινδύνους που εγκυμονεί η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή και οι επιθέσεις των Χούθι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα.

Ισχυρότερη ανάπτυξη

Σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ, το παγκόσμιο ΑΕΠ αναμένεται να αυξηθεί κατά 2,9% το 2024, συγκριτικά με ανάπτυξη 2,7%, που ήταν η εκτίμηση του Νοεμβρίου. Η παγκόσμια ανάπτυξη «αποδείχθηκε απροσδόκητα ανθεκτική» το 2023, φθάνοντας το 3,1%, καθώς ο πληθωρισμός μειώθηκε ταχύτερα από ό,τι αναμενόταν, με την ισχυρή ανάπτυξη στις Ηνωμένες Πολιτείες και τις αναδυόμενες αγορές να αντισταθμίζουν την επιβράδυνση στα ευρωπαϊκά κράτη, αναφέρει ο οργανισμός.

Ωστόσο, οι δείκτες υποδηλώνουν «κάποιο μετριασμό» της ανάπτυξης, λόγω των υψηλών επιτοκίων και του υποτονικού παγκόσμιου εμπορίου, σύμφωνα με τον ΟΟΣΑ. Ενώ ο πληθωρισμός μειώνεται στις μεγάλες οικονομίες, «είναι πολύ νωρίς για να είμαστε σίγουροι ότι οι πιέσεις στις τιμές θα περιοριστούν πλήρως», πρόσθεσε ο ΟΟΣΑ, αν και υπογραμμίζει ότι αν δεν προκύψει κάποιο νέο απρόβλεπτο γεωπολιτικό σοκ, η παγκόσμια ανάπτυξη αναμένεται ισχυρότερη.

Η κρίση λόγω Χούθι

Από την άλλη, ο ΟΟΣΑ παρακολουθεί προσεκτικά την κατάσταση στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία αποτελεί βασικό σημείο διέλευσης του παγκόσμιου εμπορίου, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 12% της κίνησης. Η κίνηση αυτή, που διαταράχθηκε σοβαρά από τα μέσα Νοεμβρίου από τις επιθέσεις ανταρτών Χούθι ως υποστήριξη στους Παλαιστινίους, έχει μειωθεί κατά 30% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.

Για να διαφύγουν τον κίνδυνο, τα πλοία παρακάμπτουν την περιοχή αυτή και κάνουν τον περίπλου της Αφρικής περνώντας από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας, όπως η εταιρία μεταφορών CMA-CGM. Η διαδρομή αυτή, μακρύτερη και πιο δαπανηρή, αναμένεται να επηρεάσει τις τιμές των προϊόντων, εκτός των προβλημάτων που έχουν ήδη προκληθεί στις αλυσίδες τροφοδοσίας και παραγωγής στην Ευρώπη.

Αύξηση κόστους

«Εάν αυτό συνεχιστεί», η αύξηση στο κόστος των θαλάσσιων μεταφορών αναμένεται να οδηγήσει σε άνοδο τον πληθωρισμό το 2024, κατά 0,4 της μονάδας μετά από περίπου ένα έτος στις ανεπτυγμένες χώρες, όπως εκτίμησε ο ΟΟΣΑ, υπογραμμίζοντας ότι «οι γεωπολιτικές εντάσεις αποτελούν σημαντικό βραχυπρόθεσμο κίνδυνο για τη δραστηριότητα και τον πληθωρισμό, ιδιαίτερα εάν η σύγκρουση στη Μέση Ανατολή διαταράξει τις ενεργειακές αγορές»

«Μια διεύρυνση ή κλιμάκωση της σύγκρουσης θα μπορούσε να διαταράξει τη ναυτιλία περισσότερο από ό,τι αναμένεται επί του παρόντος, να εντείνει τα σημεία συμφόρησης στον εφοδιασμό και να ανεβάσει τις τιμές της ενέργειας εάν διακοπεί η κυκλοφορία στις βασικές διαδρομές για τη μεταφορά πετρελαίου και φυσικού αερίου από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία, την Ευρώπη και την Ευρώπη και την Αμερική», επισημαίνει.

Καμία δημοσίευση για προβολή