Παγκόσμιο καταναλωτικό σοκ: Με «τσουνάμι» ανατιμήσεων στα σούπερ μάρκετ προειδοποιούν οι πολυεθνικές – Σε ποια προϊόντα φέρνει αυξήσεις η εφοδιαστική κρίση

«Τσουνάμι» ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ

Παγκόσμιο καταναλωτικό σοκ, με «τσουνάμι» ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ απειλεί να φέρει τους επόμενους μήνες η παράλληλη εφοδιαστική και ενεργειακή κρίση.

Το «σήμα» για τσουνάμι ανατιμήσεων δίνουν οι μεγάλοι πολυεθνικοί όμιλοι, προειδοποιώντας ο ένας μετά τον άλλον ότι δεν μπορούν παρά να μετακυλήσουν στην λιανική τα αυξημένα κόστη που προκαλούν οι ανατιμήσεις των πρώτων υλών, ο συνωστισμός στα λιμάνια και οι ελλείψεις εργατικού δυναμικού.

Κύμα αυξήσεων από Whirlpool, Unilever και Procter & Gamble

H Whirlpool προειδοποίησε ότι η «βίαιη εκτίναξη» των τιμών του χάλυβα, των ρητινών και άλλων πρώτων υλών θα αυξήσουν φέτος τα κόστη των κατασκευαστών καταναλωτικών ηλεκτρονικών ειδών κατά 1 δις δολάρια. Και, βεβαίως, μεγάλο μέρος αυτού του αυξημένου κόστους θα περάσει στην αγορά λιανικής.

Η Procter & Gamble, ο κολοσσός των απορρυπαντικών και καταναλωτικών ειδών υγειϊνής, προανήγγειλε ότι αυτή την εβδομάδα θα ανακοινώσει νέα σειρά ανατιμήσεων καθώς το κόστος της εφοδιαστικής κρίσης αποδεικνύεται υψηλότερο από τις αρχικές ετιμήσεις. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα οικονομικό σύμβουλος του ομίλου Αντρε Σούλτεν θα υπάρξουν αυξήσεις σε εννέα από τις δέκα κατηγορίες προϊόντων που διαθέτει η P&G στην αμερικανική αγορά, ενώ ήδη έχουν προηγηθεί ανατιμήσεις σε μονοψήφια ποσοστά σχεδόν σε όλη την γκάμα των προϊόντων της εταιρίας.

H P&G εκτιμά ότι τα κόστη της, λόγω της διπλής ενεργειακής και εφοδιαστικής κρίσης, θα είναι αυξημένα φέτος κατά 2,3 δισ. δολάρια υψηλότερα τη φετινή χρονιά.

Η Danone περιμένει περιμένει επίσης αύξηση κόστος 9% στο δεύτερο εξάμηνο του 20221 και έχει προαναγγείλει ανατιμήσεις τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Ευρώπη, ενώ ανάλογη  προειδοποίηση έχει απευθύνει και  η Unilever η οποία ήδη έχει προχωρήσει σε αυξήσεις άνω του 4% το τελευταίο τρίμηνο, «Εχουμε μπροστά μας τουλάχιστον 12 μήνες πληθωριστικών πιέσεων» δήλωσε στο Bloomberg ο CEO της Unilever Αλαν Τζοπ.

Ελλείψεις τροφίμων και γάλακτος στις ΗΠΑ

Παράλληλα με τις ανατιμήσεις όμως, οι καταναλωτές έρχονται πλέον αντιμέτωποι και με ελλείψεις βασικών προϊόντων, με ορισμένους αναλυτές να προεξοφλούν ότι η επόμενη κρίση θα είναι εκείνη της έλλειψης τροφίμων.

Ηδη στις ΗΠΑ καταγράφονται σοβαρές ελλείψεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ σε βασικά είδη – ακόμη και στο γάλα όπως συμβαίνει στο Ντένβερ, ενώ στο Σικάγο καταγράφονται ελλείψεις σε κονσέρβες.

«Καθημερινά, κάτι λείπει από τα καταστήματά μας σε διαφορετικές κατηγορίες προϊόντων», λέει ο διευθύνων σύμβουλος της Albertsons Βίβεκ Σένκαραν.

Η Land O’Lakes Inc., ένας από τους μεγαλύτερους συνεταιρισμούς των ΗΠΑ, ανακοίνωσε ότι τα μέλη της παράγουν άφθονες ποσότητες γάλακτος στα γαλακτοκομεία τους, αλλά αντιμετωπίζουν «τεράστια ζητήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, όπως η έλλειψη οδηγών, το εργατικό δυναμικό και η συμφόρηση στα λιμάνια».

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Nielsen, το συνολικό ποσοστό διαθεσιμότητας στο ράφι στις ΗΠΑ υποχώρησε τον Σεπτέμβριο στο 94,6% τον Σεπτέμβριο, από 95,2% τον Αύγουστο.

Καμία δημοσίευση για προβολή