Πώς η εικονική πραγματικότητα μπορεί να αποτελέσει εργαλείο αντιμετώπισης των διατροφικών διαταραχών

Πολλά παιχνίδια υποστηρίζουν πλέον την τεχνολογία της εικονικής πραγματικότητας (VR), η οποία προσφέρει στους παίκτες μια συναρπαστική εμπειρία, καθώς παίζουν.

Τώρα, μια ομάδα ερευνητών προσπαθεί να αξιοποιήσει την εικονική πραγματικότητα, ως πιθανό εργαλείο για τη θεραπεία των διατροφικών διαταραχών. Οι ερευνητές πιστεύουν πως η εικονική πραγματικότητα (VR) μπορεί να μειώσει τον φόβο και το άγχος, που αντιμετωπίζουν τα άτομα κατά την διάρκεια της ψυχοθεραπείας, επιτρέποντάς τους να έρθουν πιο κοντά με τους θεραπευτές τους.

Θεραπεία έκθεσης

Σε μια μελέτη που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό Human-Computer Interaction Journal, οι ερευνητές χρησιμοποίησαν τη «θεραπεία έκθεσης εικονικής πραγματικότητας». Η θεραπεία έκθεσης είναι μια κοινή τεχνική συμπεριφορικής θεραπείας, που χρησιμοποιείται για τη διαχείριση του άγχους και του φόβου, εκθέτοντας το άτομο στο αντικείμενο του άγχους ή του φόβου. Η κεντρική ιδέα των ερευνητών τώρα, είναι ότι η εικονική πραγματικότητα μπορεί να διευκολύνει τη θεραπεία.

Οι συμμετέχοντες στη μελέτη καθώς και οι ερευνητές ήταν εξοπλισμένοι με οθόνες VR στο κεφάλι. Και οι δύο “ομάδες” εισήχθησαν στον εικονικό κόσμο. Οι συμμετέχοντες δημιούργησαν και προσάρμοσαν τα είδωλά τους, σύμφωνα με τη δική τους εμφάνιση. Μπορούσαν να αλλάξουν τις φυσικές ιδιότητες των ειδώλων τους, όπως τον τύπο και το μέγεθος του σώματος, το χρώμα των μαλλιών και τον τόνο του δέρματος. Οι θεραπευτές εμφανίστηκαν στον εικονικό κόσμο, με ακέραια τα χαρακτηριστικά τους.

Όλοι «τηλεμεταφέρθηκαν» σε ένα εικονικό περιβάλλον. Το εικονικό περιβάλλον είχε δύο κόσμους, οι οποίοι δημιούργησαν μια έκθεση “καθρέφτη”. Η έκθεση στον καθρέφτη λειτούργησε, αντιπαραθέτοντας την εικόνα των συμμετεχόντων στην πραγματική θεραπεία και στο εικονικό περιβάλλον.

Οι θεραπευτές είπαν στους συμμετέχοντες να ελέγχουν κάθε μέρος του σώματος των ειδώλων τους και να κάνουν προσαρμογές. Τους ζητήθηκε να περιγράψουν τις σκέψεις, τα συναισθήματα και τις ανησυχίες τους καθώς προχώρησαν.

Οι συμμετέχοντες επεξεργάστηκαν τα δικά τους είδωλα, καθώς προχωρούσαν οι συνεδρίες τους, μέχρι το σημείο που το μόνο που φορούσαν τα είδωλα ήταν τα εσώρουχά τους.

Μετά τις συνεδρίες, οι συμμετέχοντες δεν ανέφεραν φόβο αρνητικής κρίσης από τους θεραπευτές, πιθανώς επειδή ένιωθαν ότι ο προσωπικός τους χώρος ήταν σεβαστός. Η μοναδική αυτ΄η εμπειρία σε εικονικούς κόσμους, σύμφωνα με τους ερευνητές, ίσως μπορεί να παρακινήσει τους ανθρώπους να συνεργαστούν με επαγγελματίες υγείας.

Εικονική πραγματικότητα στην ψυχική υγεία

Μια άλλη μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο The Lancet Psychiatry, έδειξε τις δυνατότητες της εικονικής πραγματικότητας στη θεραπεία της υψοφοβίας. Εκείνοι που υποβλήθηκαν σε θεραπεία χρησιμοποιώντας τεχνολογία VR, είχαν χαμηλότερα επίπεδα φόβου, σε σύγκριση με άλλους συμμετέχοντες. Το θετικό αποτέλεσμα της θεραπείας διήρκεσε ακόμη και στην παρακολούθηση, οδηγώντας τους συγγραφείς να υποστηρίξουν τα πιθανά οφέλη του VR στη θεραπεία της ψυχικής υγείας.

Οι ασθενείς με προβλήματα ψυχικής υγείας μπορεί να έχουν διάφορα συμπτώματα, καθιστώντας δύσκολο να τεθεί μια διάγνωση. Ωστόσο, μια μελέτη στο περιοδικό Psychological Medicine έδειξε πώς η εικονική πραγματικότητα μπορεί να είναι χρήσιμη.

Οι συγγραφείς εξέτασαν 285 μελέτες που περιελάμβαναν θεωρητική ανάπτυξη, θεραπεία, άγχος, διατροφικές διαταραχές, σχιζοφρένεια και διαταραχές που σχετίζονται με ουσίες. Παρατηρήθηκε, ότι οι θεραπείες που βασίζονται σε εικονική πραγματικότητα, θα μπορούσαν πράγματι να μειώσουν τις διαταραχές άγχους.

Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι η τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας ως θεραπεία ψυχικής υγείας μπορεί να βοηθήσει “να μεταμορφώσει την αξιολόγηση, την κατανόηση και τη θεραπεία των προβλημάτων ψυχικής υγείας”. Το αποτέλεσμα ήταν ότι η VR θα έπρεπε να λειτουργεί βέλτιστα σε συνδυασμό με μια στοχευμένη θεραπεία. Αυτή η συνδυασμένη προσέγγιση μπορεί να δείχνει περιοχές για πιθανές αναβαθμίσεις στα συστήματα VR που έχουν σχεδιαστεί για ψυχικές συνθήκες.

Η τεχνολογία εικονικής πραγματικότητας επιτρέπει στον θεραπευτή να δημιουργήσει μια κατάσταση για τον ασθενή, η οποία στην πραγματική ζωή θα προκαλούσε άγχος, φόβο κ.ο.κ. Με αυτόν τον τρόπο, ο θεραπευτής μπορεί να καθοδηγήσει τον ασθενή μέσω της κατάστασης. Αυτές οι καταστάσεις, ή προσομοιώσεις, μπορούν να κλιμακωθούν σε βαθμό δυσκολίας, και έτσι ο ασθενής μπορεί να μάθει τις σωστές απαντήσεις για την αντιμετώπισή τους.

Η εικονική πραγματικότητα είναι μια αναπτυσσόμενη βιομηχανία. Υπάρχουν πολλά συστήματα VR σήμερα και οι άνθρωποι μπορούν εύκολα να αγοράσουν συστήματα VR στο διαδίκτυο. Ορισμένα από αυτά τα συστήματα μπορεί τελικά να υιοθετηθούν από τους επαγγελματίες ψυχικής υγείας, παρέχοντας στους ασθενείς μεγαλύτερη πρόσβαση σε θεραπείες που βασίζονται σε εικονική διάγνωση.

Aπό το Healthmag.gr

Καμία δημοσίευση για προβολή