Θυμάστε (οι παλιότεροι…) πόσο διαφορετικό στιλ είχαν τα αυτοκίνητα; Τώρα μοιάζουν όλα ίδια! Εικόνες από το παρελθόν

 

Εύκολα μπορεί να βαρεθεί κανείς τα νέα αυτοκίνητα σήμερα. Σχεδιασμοί
αυτοκινήτων που έχουν ως γνώμονα τα νέα πρότυπα ασφάλειας και των
εκπομπών ρύπων έχουν μειώσει το αισθητικό τους κομμάτι, κάνοντάς τα να
μοιάζουν στην καλύτερη περίπτωση με παστίλιες ή οικιακές συσκευές. Τις
περισσότερες φορές, μάλιστα, αν αφαιρέσει κανείς το σήμα, είναι δύσκολο να
ξεχωρίσει τις μάρκες!

Ωστόσο υπάρχει ένα νέο λεύκωμα που κυκλοφόρησε με τίτλο: «Ο Άτλαντας των
πρωτοποριακών Σχεδιασμών στα Αυτοκίνητα» (Phaidon) των Τζέισον
Μπάρλοου και Γκάι Μπέρντ. Σ’αυτό μπορεί να δει κανείς αναλυτικά
λεπτομέρειες ορισμένων σπουδαίων αυτοκινήτων, όπως πτερύγια, σφήνες,
φυσαλίδες, πριτσίνια, αναδυόμενους προβολείς κι εκατοντάδες αεραγωγούς που
βρίσκονται στα πιο απροσδόκητα μέρη. Οργανωμένα ανά περιοχή, χώρα και με
χρονοδιάγραμμα, μπορεί κανείς να απολαύσει σ’αυτό το λεύκωμα περισσότερα από 650 οχήματα από 190 αυτοκινητοβιομηχανίες και 30 χώρες—συν τις
σχετικές διαφημίσεις, λήψεις στούντιο και vintage φωτογραφίες.

Υπάρχει το Saab 900 Aero με το τριάκτινο τιμόνι και τη σκανδιναβική σιλουέτα
που είναι λες κι έχει βγει από κάποιο τμήμα του Ikea. Το DeLorean DMC-12
βρίσκεται κι αυτό στις σελίδες του άλμπουμ, «σκανδαλώδες», σε όλη του τη
δόξα. Το ίδιο και το «σκοτεινό» hatchback Rover SD1 που στοίχειωσε τους
βρετανικούς δρόμους στα τέλη της δεκαετίας του 1970. Ιδού ορισμένα
σημαντικά ακόμα μοντέλα.

Duesenberg J .Παρά τη μεγάλη, κομψή εμφάνισή τους, τα πρώτα αυτοκίνητα Duesenberg ήταν αγωνιστικά. Το 1920, ένα τέτοιο αυτοκίνητο κέρδισε το Γαλλικό Γκραν Πρι. Στη
συνέχεια, κέρδισε το Indy 500 τέσσερις φορές. Το Model J έκανε την εμφάνισή
του το 1929 με έναν κινητήρα V-8 και μια γοητεία που ενθουσίασε το Χόλιγουντ:
ο Γκάρι Κούπερ και ο Κλαρκ Γκέιμπλ ήταν από τους πρώτους ιδιοκτήτες του, το
ίδιο και η Γκρέτα Γκάρμπο. Το 2018, το Duesenberg SSJ του 1935 του Κούπερ
πωλήθηκε για 22 εκατομμύρια δολάρια σε δημοπρασία του οίκου Gooding & Co.
κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας Αυτοκινήτου του Μοντερέι. Το συγκεκριμένο
αυτοκίνητο σημείωσε ρεκόρ πώλησης που πραγματοποιήθηκε ποτέ σε δημόσια
δημοπρασία.

  • Ο Γκάρι Κούπερ με το μοντέλο Duesenberg J του 1931

Cisitalia 202. Σχεδιασμένο από τον Μπατίστα Πίνιν Φαρίνα, τον άνθρωπο πίσω από τον
διάσημο ιταλικό οίκο αμαξωμάτων και σχεδιασμού, το Cisitalia 202 ήταν από τα
πρώτα σημαντικά αυτοκίνητα που έβγαλε η Ιταλία μετά τον Β’  Παγκόσμιο
Πόλεμο. Ήταν πρωτοποριακό για τον εκκεντρικό σχεδιασμό του που τότε
συναντούσε κανείς μόνο στο Ντιτρόιτ. Εμφανίστηκε στην έκθεση αυτοκινήτου
του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης το 1951, αλλά
κατασκευάστηκαν και κυκλοφόρησαν μόλις 170 κομμάτια.

  • Cisitalia 202, 1946-48, Italy

Cadillac Eldorado Biarritz. Είναι ένα κλασικό παράδειγμα μεγάλου και σε μήκος
και σε βάρος αυτοκινήτου που παρήγαγαν οι ΗΠΑ τις δεκαετίες του 1950 και του
1960. Κατασκευάστηκε για να δοκιμάσει τη δυνατότητα στον σχεδιασμό της
λεπτομέρειας του πτερυγίου της ουράς στο πίσω μέρος των αυτοκινήτων. Η
έμπνευση προήλθε από το μονοθέσιο μαχητικό αεροσκάφος P-38 Lightning, της
Lockheed Corp. Αυτό το αυτοκίνητο είχε μήκος 19 πόδια και εμφανίστηκε στο
εξώφυλλο του περιοδικού Life σε ένα τεύχος για τον εορτασμό της
εκατονταετηρίδας του αυτοκινήτου.

  • Cadillac Eldorado Biarritz, 1959-61, USA.Source: General Motors

BMW Isetta.Το μικροσκοπικό Isetta ήταν αποτέλεσμα μίας απόπειρας της BMW μετά τον
Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο για τη δημιουργία φθηνών οχημάτων που δεν
απαιτούσαν πάρα πολλά εξαρτήματα. Με μήκος λίγο πάνω από επτά πόδια, είχε
κυριολεκτικά μία πόρτα που άνοιγε από μπροστά, με συνδεδεμένο πάνω της τοτιμόνι. Η BMW το ονόμασε «μοτοκουπέ» και σε σημερινά χρήματα θα κόστιζε
μόλις 1.400 δολαρίων. Κατασκευάστηκαν πάνω από 160.000 τέτοια αυτοκίνητα.

 

  • BMW Isetta, 1955-62, Germany

Fiat Nuova. Η ιταλική έκδοση του Volkswagen Beetle, κατασκευάστηκε με
βάση την απλότητα, έχοντας υφασμάτινη οροφή και περίγραμμα πάνελ
αμαξώματος ώστε να μειωθεί η ποσότητα χρήσης του (ακριβού) χάλυβα που
χρειαζόταν για την κατασκευή του. Όπως λέει το βιβλίο, το Fiat Nuova 500 ζύγιζε
λίγο περισσότερο από 1.000 λίβρες και ήταν «ουσιαστικά μια τετράτροχη
βέσπα». Κέρδισε ένα χαρούμενο κι ανέμελο αγοραστικό κοινό: Το 1970,
περισσότερα από 350.000 Fiat Nuova πωλήθηκαν στην Ιταλία.

  • Fiat Nuova 500, 1957-75, Italy

Chevrolet Corvette Sting Ray. Η Corvette, που πήρε το όνομά της από τα πλοία του βρετανικού ναυτικού που αγαπήθηκαν για την ευελιξία τους στις κρουαζιέρες, παρουσιάστηκε το 1953. Αναδείχθηκε ακόμα περισσότερο με το Sting Ray των αρχών της δεκαετίας του 1960, το οποίο διέθετε μια «ράχη» παρόμοια με την Bugatti Type 57 SC Atlantic. Η τελική σχεδίαση περιελάμβανε αναδυόμενους προβολείς, ένα μπροστινό
μέρος που έμοιαζε με καρχαρία κι έναν θορυβώδη κινητήρα V-8. Το σύγχρονο
αμερικανικό είδωλο δεν σταμάτησε ποτέ να κατασκευάζεται, με τις σύγχρονες
εκδόσεις να κερδίζουν διθυραμβικές κριτικές ακόμη και σήμερα.

  • Chevrolet Corvette Sting Ray, 1963-67, USA.Source: General Motors

Mercedes SL (sport leicht, δηλαδή ελαφρύ). Κυκλοφορούσε σε δύο εκδόσεις: με
μαλακή ή σκληρή οροφή και ειδικό παρμπρίζ αρκετά ισχυρό ώστε να υποστηρίζει
το βάρος του αυτοκινήτου σε περίπτωση ανατροπής. Η πρώτη αυτή περίοδος της
SL της Mercedes αγαπήθηκε από κομψούς επιχειρηματίες, καλλιτέχνες με πιο
διάσημο, τον Ρίτσαρντ Γκιρ στην ταινία «American Gigolo» (1980). Η σειρά
συνεχίζεται μέχρι και σήμερα, με τις εκδόσεις Mercedes-AMG SL 55 και -AMG SL
63.

  • Mercedes-Benz SL, 1971-89, Germany

Wikov 45 Kapka. Το εξαιρετικά σπάνιο Wikov 45 Kapka πήρε το όνομά του από το σχήμα του αμαξώματός του («σταγόνα»), αλλά όπως σημειώνει το βιβλίο, μοιάζει με μια
γιγαντιαία τορπίλη πάνω σε τροχούς. Οι αεραγωγοί στη μύτη βοηθούν τηνκυκλοφορία του αέρα ψύξης, ενώ τα φτερά πάνω από τους πίσω τροχούς ενισχύουν τη βελτιωμένη εμφάνιση. Σύμφωνα με τους συγγραφείς, μόνο έξι Wikov 45 Kapka κατασκευάστηκαν.

  • Wikov 35 Kapka, 1931, Czech Republic

Με πληροφορίες από το Atlas of Car Design / Bloomberg

Καμία δημοσίευση για προβολή