Τουρκία: Πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το εγχώριο μαχητικό 5ης γενιάς, πανηγύρια από τον Ερντογάν

Τουρκία: Πραγματοποίησε την πρώτη του πτήση το εγχώριο KAAN

Ένα βήμα πιο κοντά στην υλοποίηση ίσως του πιο φιλόδοξου εξοπλιστικού της προγράμματος έκανε η Τουρκία, προκαλώντας τους πανηγυρισμούς του Τούρκου προέδρου.

Πανηγύρια Ερντογάν

Συγκεκριμένα, το πρώτο εγχώριας ανάπτυξης και κατασκευής μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς της Τουρκίας πραγματοποίησε με επιτυχία την πρώτη του πτήση, στο πλαίσιο των προσπαθειών της χώρας να αναβαθμίσει την πολεμική της αεροπορία και να περιορίσει την εξάρτηση από το εξωτερικό. Με την ονομασία KAAN, το πολεμικό αεροσκάφος απογειώθηκε τις πρώτες πρωινές ώρες της Τετάρτης και παρέμεινε για λίγο στον αέρα πριν επιστρέψει σε αεροπορική βάση στη βόρεια Άγκυρα, σύμφωνα με βίντεο που δημοσιοποίησε η κατασκευάστρια εταιρεία, η Turkish Aerospace Industries (TAI).

Η πτήση σηματοδοτεί ένα ακόμη “κρίσιμο κατώφλι“, δήλωσε ο πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν. “Ζήσαμε μια από τις περήφανες ημέρες της τουρκικής αμυντικής βιομηχανίας. Το εγχώριο πολεμικό μας αεροσκάφος, το KAAN, ολοκλήρωσε με επιτυχία την πρώτη του πτήση σήμερα. Η Τουρκία πέρασε άλλο ένα κρίσιμο κατώφλι στην παραγωγή ενός μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς“, δήλωσε ο Ερντογάν σε εκδήλωση στη δυτική επαρχία Αφιόκαραχισάρ, προσθέτοντας ότι το ΚΑΑΝ ανέβηκε στους ουρανούς παρά “εκείνους που παρομοίαζαν απορριπτικά τμήματα του με ψυγείο” και εκείνους που προσπαθούν να “σαμποτάρουν” το έργο.

Πτήση 13 λεπτών

Η Τουρκία, μέλος του ΝΑΤΟ, ξεκίνησε το έργο TF-X για την παραγωγή ενός εθνικού μαχητικού αεροσκάφους το 2016. Η TAI υπέγραψε συμφωνία με τη βρετανική BAE Systems ύψους 125 εκατομμυρίων δολαρίων το 2017 για την ανάπτυξη του μαχητικού αεροσκάφους επόμενης γενιάς. Ο Τεμέλ Κοτίλ, επικεφαλής της TAI, δήλωσε ότι το KAAN παρέμεινε στον αέρα για 13 λεπτά και έφτασε ταχύτητα 230 κόμβων σε ύψος 8.000 ποδών. “Με το KAAN, η χώρα μας δεν θα έχει μόνο ένα μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς, αλλά και τεχνολογίες που λίγες χώρες στον κόσμο διαθέτουν“, έγραψε στο X ο Χαλούκ Γκοργκούν, επικεφαλής της Προεδρίας των Αμυντικών Βιομηχανιών (SSB).

Νωρίτερα, οι μηχανικοί πραγματοποίησαν δοκιμές του καθίσματος εκτόξευσης του KAAN, στατικές δοκιμές πλήρους μήκους, στατικές δοκιμές των επιφανειών ελέγχου, δοκιμές του συστήματος προσγείωσης, δοκιμές του συστήματος αεροναυπηγικής, δοκιμές καυσίμου, δοκιμές εκκίνησης του κινητήρα και δοκιμές τροχοδρόμησης. Το αεροσκάφος έκανε το ντεμπούτο του στον διάδρομο προσγείωσης και ολοκλήρωσε την πρώτη δοκιμή τροχοδρόμησης μετά την πρώτη εκκίνηση των κινητήρων του στα μέσα του περασμένου Μαρτίου.

Αντικαταστάτης των F-16

Το ΚΑΑΝ έρχεται για να αντικαταστήσει τον γερασμένο στόλο των F-16 στο απόθεμα της Διοίκησης Αεροπορικών Δυνάμεων, ο οποίος σχεδιάζεται να καταργηθεί σταδιακά από τη δεκαετία του 2030. Το νέο μαχητικό αεροσκάφος θα εφοδιάζεται αρχικά με δύο κινητήρες F-110 της General Electric, οι οποίοι χρησιμοποιούνται και στα αεροσκάφη F-16 4ης γενιάς της Lockheed Martin. Η Τουρκία στοχεύει να χρησιμοποιήσει εγχώρια παραγόμενους κινητήρες, οι οποίοι είναι “σχεδόν έτοιμοι“, στο KAAN όταν μπει σειριακή παραγωγή, δήλωσε ο Γκοργκούν, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει το 2028.

Θα είναι ικανό για μάχη αέρος-αέρος με όπλα νέας γενιάς και χτυπήματα ακριβείας από εσωτερικές βάσεις όπλων σε υπερηχητική ταχύτητα και θα παρέχει αυξημένη μαχητική ισχύ με υποστήριξη τεχνητής νοημοσύνης και νευρωνικών δικτύων. Το αεροσκάφος θα καταστήσει την Τουρκία μία από τις λίγες χώρες που διαθέτουν την υποδομή και την τεχνολογία για την παραγωγή μαχητικού αεροσκάφους 5ης γενιάς. Υπενθυμίζεται, δε, ότι πρόσφατα η Τουρκία έκλεισε συμφωνία με τις ΗΠΑ για την προμήθεια 40 μαχητικών αεροσκαφών F-16 και 79 κιτ αναβάθμισης παλιότερων μαχητικών.

Στο «μάτι» και τα Eurofighter

Αρχικά επεδίωξε να αγοράσει τα πιο προηγμένα μαχητικά αεροσκάφη F-35 της Lockheed Martin, αλλά οι ΗΠΑ την απομάκρυναν από το πολυεθνικό πρόγραμμα για την αγορά και τη βοήθεια στην ανάπτυξη και κατασκευή του πολεμικού αεροσκάφους το 2019, αφού απέκτησαν S-400 από τη Ρωσία. Η Ουάσινγκτον υποστήριξε ότι τα συστήματα αντιπυραυλικής άμυνας αποτελούσαν κίνδυνο για το προηγμένο μαχητικό αεροσκάφος, ενώ η Άγκυρα επέμεινε ότι δεν θα ενσωματωθούν στα συστήματα του ΝΑΤΟ.

Η παρατεταμένη διαδικασία για τα F-16 οδήγησε την Τουρκία να ξεκινήσει συζητήσεις για την αγορά αεροσκαφών Eurofighter Typhoon. Τον Νοέμβριο, ανακοίνωσε ότι βρίσκεται σε συνομιλίες με τη Βρετανία και την Ισπανία για την αγορά 40 αεροσκαφών Eurofighter, αν και η Γερμανία έχει αντιταχθεί στην ιδέα αυτή. Παρά την αγορά των F-16, η Άγκυρα διατηρεί το ενδιαφέρον της για την αγορά των πολεμικών αεροσκαφών που κατασκευάζονται από μια κοινοπραξία της Γερμανίας, της Βρετανίας, της Ιταλίας και της Ισπανίας.

Καμία δημοσίευση για προβολή