«Βόμβα» του Forbes: Γιατί «απέτυχε» το F-35 και τι θέλει να κάνει τώρα η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ (Photos)

Πριν από λίγες ημέρες το economico.gr έγραψε για τα σχέδια της Πολεμικής Αεροπορίας των ΗΠΑ να σχεδιάσει ένα νέο ελαφρύ μαχητικό αεροπλάνο, το οποίο θα κληθεί να αντικαταστήσει τα F-16 τα οποία κλείνουν φέτος 47 χρόνια υπηρεσίας.

O αρχικός ρόλος του F-35

Όμως, σύμφωνα με άρθρο του Forbes, το σχέδιο αυτό της Πολεμικής Αεροπορίας υποκρύπτει μια ανομολόγητη παραδοχή: ότι το F-35, το μαχητικό πολλαπλών ρόλων 5ης γενιάς που τελεί ακόμα σε ανάπτυξη, δεν πέτυχε το ρόλο για τον οποίο είχε αρχικά λάβει το «πράσινο φως» για το πρόγραμμά του.

Βλέπετε, ο αρχικός στόχος της ανάπτυξης του F-35 ήταν να φτιαχτεί ένα αεροσκάφος το οποίο θα εξυπηρετούσε τις ανάγκες της Αεροπορίας, του Ναυτικού και των Πεζοναυτών και το οποίο θα ήταν ελαφρύ, φθηνό στην κατασκευή και τη συντήρηση και σταδιακά θα αντικαθιστούσε τα F-16 που είχαν αρχίσει να γερνούν.

F-35

Η… Ferrari

Οι ΗΠΑ ήδη διέθεταν ένα εξαιρετικά προηγμένο μαχητικό -τόσο προηγμένο που απαγορεύεται η πώλησή του εκτός ΗΠΑ για να μην αποκαλυφθούν τα τεχνολογικά μυστικά του-, το F-22. Στην ουσία, το F-35 θα ήταν το μαχητικό ευρείας χρήσης των Ενόπλων Δυνάμεων των ΗΠΑ, ενώ το F-22 θα ήταν η… Ferrari, το μαχητικό που θα εκτελεί ειδικές αποστολές.

Άλλωστε, οι ΗΠΑ είχαν ήδη… καεί με το F-22, καθώς λόγω κόστους παραγωγής κατασκευάστηκαν μόλις 195 από τα αρχικά προγραμματισμένα 700 μαχητικά. Το F-35, λοιπόν, θα ερχόταν να καλύψει το κενό, παρέχοντας στην αεροπορία ένα φθηνό και ελαφρύ μαχητικό, «καθημερινής χρήσης».

F-22

Υπερσύγχρονο και υπερσύνθετο

Όπως όλοι γνωρίζουμε, το F-35 μόνο έτσι δεν είναι: ένα υπερσύνθετο και υπερσύγχρονο οπλικό σύστημα, το κάθε αεροσκάφος ζυγίζει 25 τόνους, κοστίζει περίπου 100 εκατ. δολάρια και είναι απαιτητικό στη συντήρησή του, ενώ 15 χρόνια μετά την πρώτη πτήση του, έχουν κατασκευαστεί μόλις 250 κομμάτια.

Ο Α/ΓΕΑ των ΗΠΑ, πτέραρχος Τσαρλς Μπράουν, παραδέχθηκε ότι το F-35 είναι πλέον κι αυτό μια Ferrari και ότι για να μπορέσει η αεροπορία να ανταποκριθεί στο ρόλο της, χρειάζεται ένα νέο ελαφρύ και φθηνό αεροσκάφος –γενιάς 5μείον– το οποίο θα μπορεί να παραχθεί σε επαρκείς ποσότητες ώστε να καλύψει τις ανάγκες της.

Τα «μαχητικά-μπουτίκ»

Πριν από λίγο καιρό η αεροπορία σκεφτόταν να αγοράσει καινούργια F-16, ωστόσο η ιδέα εγκαταλήφθηκε καθώς οι αναβαθμίσεις τους έχουν πλέον φθάσει στα όριά τους και ό,τι κι αν γίνει τα μαχητικά αυτά -αξιόπιστα και δοκιμασμένα- δεν μπορούν να αποκτήσουν stealth ιδιότητες ή  να γίνουν κατάλληλα για «δικτυωμένες» επιχειρήσεις.

Έτσι, χρειάζεται ένα νέο αεροσκάφος που θα κληθεί να παίξει το ρόλο που αρχικά επρόκειτο να παίξουν τα F-35, πριν κι αυτά μπουν στην κατηγορία των «μαχητικών-μπουτίκ» (έκφραση του Μπράουν) που θα χρησιμοποιούνται με φειδώ και μόνο εκεί που πρέπει και που ίσως ο αρχικός αριθμός τους μειωθεί.

F-16

Καλή συγκυρία

Το ευτύχημα για την αεροπορία είναι ότι η στρατηγική της Ουάσινγκτον βολεύει στην παρούσα φάση την ανάπτυξη ενός νέου ελαφρού και φθηνού μαχητικού, προκειμένου να αντικατασταθούν τα παλιά F-16 και Α-10 (το αεροπλάνο που είναι αδύνατον να… συνταξιοδοτηθεί).

Ωστόσο, το ερώτημα που το Forbes θέτει είναι αν η αεροπορία μπορεί όντως να αναπτύξει ένα φθηνό και ελαφρύ μαχητικό, το οποίο θα παραμείνει τέτοιο σε όλα τα στάδια της ανάπτυξής του και δεν θα γίνει και αυτό ένα F-35, δηλαδή ένα εξαιρετικά προηγμένο, ακριβό και «μπουτίκ» αεροσκάφος.

Καμία δημοσίευση για προβολή