B-21 Raider: Εντός χρονοδιαγραμμάτων και εντός… τιμής το νέο stealth στρατηγικό βομβαρδιστικό

Σε αντίθεση με άλλα προγράμματα ανάπτυξης οπλικών συστημάτων (όλοι ξέρουμε ένα από αυτά, που το όνομά του αρχίζει από F και τελειώνει σε 35…), φαίνεται ότι οι ΗΠΑ “έπιασαν τζάκποτ” με το νέο stealth στρατηγικό βομβαρδιστικό τους, το οποίο σύντομα θα αρχίσει να αντικαθιστά το διαβότητα B-2 Spirit. O λόγος για το B-21 Raider, το σύμφωνα με τους κατασκευαστές του πρώτο αεροσκάφος 6ης γενιάς, το πρόγραμμα ανάπτυξης και κατασκευής του οποίου πηγαίνει… σφαίρα και, παρότι είναι ένα πολύ ακριβό πρόγραμμα, εντούτοις όχι μόνο κινείται εντός προϋπολογισμού, αλλά φαίνεται ότι υπάρχουν δυνατότητες και για “σκόντο”.

Μειωμένη τιμή μονάδας

Συγκεκριμένα, όπως δήλωσε ο αρμόδιος υπουργός για το σώμα, Φρανκ Κένταλ, η Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ βλέπει το μοναδιαίο κόστος του B-21 Raider να μειώνεται μετά από διαπραγματεύσεις με την κατασκευάστρια εταιρεία Northrop Grumman. Ο Κένταλ ανέφερε στην υποεπιτροπή της Γερουσίας για τις πιστώσεις στον τομέα της άμυνας ότι η μείωση του κόστους δείχνει ότι οι διαπραγματεύσεις “βαίνουν προς τη σωστή κατεύθυνση”, αν και αρνήθηκε να συζητήσει τα επερχόμενα ορόσημα για το αεροσκάφος, επικαλούμενος τα υψηλά επίπεδα διαβάθμισης του ακόμα και σήμερα απόρρητου προγράμματος.

Όταν το πρώτο B-21 παρουσιάστηκε στο κοινό τον Δεκέμβριο του 2022, η Πολεμική Αεροπορία δήλωσε ότι παρέμενε κάτω από το προσαρμοσμένο στον πληθωρισμό μέσο μοναδιαίο κόστος προμήθειας των 692 εκατομμυρίων δολαρίων, αν και η τιμή του παραμένει απόρρητη. Εκπρόσωπος του σώματος δήλωσε ότι ο προϋπολογισμός προμηθειών της Πολεμικής Αεροπορίας για το B-21 για το οικονομικό έτος 2025 προσαρμόστηκε ώστε να ληφθούν υπόψη οι ευνοϊκές διαπραγματεύσεις για πιο χαμηλές τιμές αρχικής παραγωγής. Η υπηρεσία δήλωσε ότι δεν αναπροσαρμόστηκαν ούτε οι ποσότητες ούτε το πεδίο εφαρμογής του προγράμματος.

Όλες οι πτυχές

Η κατασκευάστρια εταιρεία Northrop Grumman -η οποία είχε αναλάβει και το πρόγραμμα των B-2- ανέφερε επιβάρυνση σχεδόν 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το Β-21 το τελευταίο τρίμηνο του 2023, επικαλούμενη αύξηση του κόστους παραγωγής και μακροοικονομικές διαταραχές. Αυτό έγινε αφού η διευθύνουσα σύμβουλος Κάθι Γουόρντεν προειδοποίησε τους επενδυτές αρκετές φορές πέρυσι ότι η Northrop Grumman θα μπορούσε να χάσει χρήματα στην αρχή από το πρόγραμμα.

Καθώς η ανάπτυξη του B-21 περνάει στην αρχική παραγωγή χαμηλού ρυθμού, η Πολεμική Αεροπορία προσπαθεί να διασφαλίσει ότι σχεδιάζει όλες τις πτυχές του προγράμματος, δήλωσε ο Κένταλ, και όχι μόνο να ετοιμάσει το ίδιο το αεροσκάφος. Αυτό περιλαμβάνει την κατασκευή των εγκαταστάσεων που απαιτούνται για τη λειτουργία και τη συντήρησή του, την εκπαίδευση των πιλότων και όσων εργαστούν σε αυτό και τη δημιουργία προσομοιωτών. “Έχω δει προγράμματα να αντιμετωπίζουν προβλήματα επειδή δόθηκε υπερβολική έμφαση στην πλατφόρμα και όχι αρκετή στα πράγματα που είναι απαραίτητα για την υποστήριξή της”, δήλωσε. “Ελπίζω ότι θα το αποφύγουμε αυτό με το B-21”.

Καμία δημοσίευση για προβολή