“Δρόμος του Μεταξιού”: Στρατηγικής σημασίας μεγάλο λιμάνι κατασκευάζει η Κίνα στο Περού

Σήμερα, το διμερές εμπόριο της Κίνας με τη Λατινική Αμερική ξεπερνάει το αντίστοιχο των ΗΠΑ με τη Λατινική Αμερική κατά περίπου 100 δισ. Δολάρια. Σε διμερή βάση, το Περού παρουσιάζει εμπορικό πλεόνασμα 9,4 δισ. Δολαρίων με την Κίνα και αντίστοιχο έλλειμμα 1,3 δισ. Δολαρίων με τις ΗΠΑ.

λιμάνι της Κίνας στο Περού

Ένα μεγάλο νέο λιμάνι πλειοψηφικής ιδιοκτησίας (και διαχείρισης) του Κινεζικού κράτους κατασκευάζεται στο Περουβιανό ψαροχώρι Τσανκάι στον Ειρηνικό Ωκεανό (Puerto de Chancay), το οποίο έχει σχεδιαστεί να “απονηώσει” τους εμπορικούς δεσμούς του Ασιατικού γίγαντα με τη Λατινική Αμερική.

Το υπερμεγέθες Κινεζικό λιμάνι του Τσανκάι στο Περού έχει κόστος 3,5 δισ. Δολαρίων ΗΠΑ και είναι αυξημένου βάθους (τουλάχιστον 18 μέτρων), με σκοπό την εξυπηρέτηση εμπορικών πλοίων μεγαλύτερου μεγέθους και βυθίσματος, μεταφοράς έως 18 χιλιάδων εμπορευματο-κιβωτίων έκαστο. Σύμφωνα με το ειδησεογραφικό πρακτορείο Reuters, την τελευταία δεκαετία, το Πεκίνο έχει καταφέρει να αντικαταστήσει τις ΗΠΑ ως ο κορυφαίος εμπορικός εταίρος ολόκληρης της Νοτίου Αμερικής, “καταβροχθίζοντας” την σόγια, το καλαμπόκι, το χαλκό και το λίθιο που παράγει.

Μάλιστα, ενώ πριν από 10 χρόνια το Περού – ο δεύτερος μεγαλύτερος παραγωγός χαλκού στον πλανήτη – πραγματοποιούσε με τις ΗΠΑ διμερές εμπόριο λίγο μεγαλύτερο απ’ ότι με την Κίνα, σήμερα το διμερές εμπόριο Περού-Κίνας ξεπερνάει το διμερές εμπόριο Περού-ΗΠΑ περισσότερο από 10 δισ. Δολάρια σε ετήσια βάση, για να ανέλθει σε 33 δισ. Δολάρια, μεταξύ άλλων λόγω υψηλών εξαγωγών χαλκού προς την Κίνα. Την τελευταία δεκαετία, η Κίνα επένδυσε περί τα 24 δισ. Δολάρια σε ορυχεία, στο δίκτυο ηλεκτρισμού, σε μεταφορές και σε υδροηλεκτρικά έργα στο Περού. Σήμερα, το διμερές εμπόριο της Κίνας με τη Λατινική Αμερική ξεπερνάει το αντίστοιχο των ΗΠΑ με τη Λατινική Αμερική κατά περίπου 100 δισ. Δολάρια. Σε διμερή βάση, το Περού παρουσιάζει εμπορικό πλεόνασμα 9,4 δισ. Δολαρίων με την Κίνα και αντίστοιχο έλλειμμα 1,3 δισ. Δολαρίων με τις ΗΠΑ.

Υπό τον έλεγχο της Cosco το μεγάλο Περουβιανό λιμάνι

Ο υπό κατασκευή λιμένας του Τσανκάι ανήκει κατά 60% στη γνωστή μας από το λιμάνι του Πειραιά, κρατική Κινεζική ναυτιλιακή εταιρεία Cosco Shipping και είναι το πρώτο λιμάνι της Νοτίου Αμερικής στο οποίο τον έλεγχο θα ασκεί η Κίνα. Το υπόλοιπο 40% θα ελέγχεται από την Περουβιανή εταιρεία ορυχείων Volcan, στην οποία συμμετέχει μεταξύ άλλων η Ελβετική Glencore, μία από τις μεγαλύτερες εταιρείες ορυχείων του πλανήτη, η οποία παράγει περισσότερα από 90 εμπορευματικά αγαθά.

Με το μέγεθός του, το Τσανκάι θα έχει την ικανότητα να εξυπηρετήσει τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευμάτων που έχουν ναυπηγηθεί, τα οποία θα μπορούν να κατευθυνθούν απ’ ευθείας στην Ασία, μειώνοντας το θαλάσσιο ταξείδι έως και κατά δύο εβδομάδες για ορισμένους από τους εξαγωγείς της Νοτίου Αμερικής.

Στόχος του Πεκίνου και της Λίμα – πρωτεύουσας του Περού – είναι το Τσανκάι να καταστεί στρατηγικός εμπορικός και λιμενικός κόμβος τόσο για εξαγωγές χαλκού από το Περού, όσο και για εξαγωγές σόγιας από τη Δυτική Βραζιλία, οι οποίες μέχρι σήμερα εξάγονται στην Κίνα μέσω της διώρυγας του Παναμά ή μέσω του διάπλου του Ατλαντικού με κατεύθυνση προς Ανατολάς.

Το μεγάλο λιμάνι του Τσανκάι ενισχύει το σύγχρονο “δρόμο του μεταξιού” και αυξάνει την επιρροή της Κίνας στη Λατινική Αμερική, όπου έχει καταφέρει να κερδίσει συμμάχους και να αποκτήσει ερείσματα στην πολιτική, την οικονομία και την τεχνολογική αναβάθμιση της περιοχής. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 2018 στο ψαροχώρι Τσανκάι, που βρίσκεται 80 χλμ. Βόρεια της Λίμα. Χιλιάδες Κινέζοι εργάτες τοποθετούν τσιμεντένια “μπλοκ” δημιουργώντας κυματοθραύστες και κρηπιδώματα, με τις επιγραφές ασφαλείας προς τους εργάτες να είναι γραμμένες στα Κινεζικά.

Η πρώτη φάση της κατασκευής του Τσανκάι προγραμματίζεται να είναι έτοιμη τον Νοέμβριο και είναι πολύ πιθανόν να εγκαινιαστεί από τον ίδιο τον Κινέζο πρόεδρο, Σι Τζινπίνγκ, ο οποίος θα βρίσκεται στο Περού για την προγραμματισμένη σύνοδο κορυφής του περιφερειακού συμφώνου Οικονομικής Συνεργασίας Ασίας-Ειρηνικού (APEC). Η κυβέρνηση του Περού σχεδιάζει να δημιουργήσει μια αποκλειστική οικονομική ζώνη κοντά στο λιμάνι, ενώ η Cosco θέλει να χτίσει ένα βιομηχανικό κέντρο σε περιοχή που γειτνιάζει με αυτό, με σκοπό την επεξεργασία μεταξύ άλλων σπόρων και κρέατος από τη Βραζιλία – ιδιαίτερα από τις Δυτικές της περιφέρειες Rondonia, Acre, Mato Grosso και Amazonas – πριν από τη φόρτωσή τους σε πλοία προς αποστολή στην Κίνα.

Το Περού και η Βραζιλία εργάζονται από κοινού για την εξεύρεση λύσεων προς διευκόλυνση της κυκλοφορίας φορτηγών εκ Βραζιλίας στους Περουβιανούς αυτοκινητόδρομους. Είναι τόσο μεγάλο το λιμάνι που κατασκευάζεται, που θα απαιτήσει την αναβάθμιση της Διαωκεανικής Εθνικής Οδού μήκους 2.600 χλμ., που ξεκινάει από τον Νότο του Περού για να καταλήξει μέσω Άνδεων στην Βραζιλία.

Καμία δημοσίευση για προβολή