«Επιστροφή στο μέλλον» για τις ΗΠΑ: Υπηρεσία που σχεδιάζει τους εξοπλισμούς, προτείνει τη δημιουργία και χρήση εκρανοπλάνων από τις Ένοπλες Δυνάμεις

Ένα από τα πιο φιλόδοξα, αλλά, εν τέλει, και αποτυχημένα σχέδια της Σοβιετικής Ένωσης φαίνεται ότι θέλει να αναβιώσει ειδική υπηρεσία των ΗΠΑ που ασχολείται με το μέλλον των εξοπλισμών.

Εκρανοπλάνα στις ΗΠΑ

Η Υπηρεσία Προηγμένων Αμυντικών Ερευνητικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ (DARPA) αποκαλύφθηκε ότι αναζητά πληροφορίες για την ανάπτυξη τεχνολογιών που θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν στην κατασκευή νέων υδροπλάνων αλλά και εκρανοπλάνων, για τα οποία φημίζονταν οι Σοβιετικοί την περίοδο του Ψυχρού Πολέμου. Το αίτημα της Υπηρεσίας του Πενταγώνου των ΗΠΑ αφορά πληροφορίες για αυτού του είδους των οχημάτων, τα οποία βασίζονται αποκλειστικά στην αρχή της επίδρασης του εδάφους (ground effect) και πετούν πάνω από οποιαδήποτε επίπεδη επιφάνεια, ενώ το ύψος πτήσης τους πάνω από το έδαφος εξαρτάται από το μέγεθος του οχήματος.

Το Γραφείο Τακτικής Τεχνολογίας της Υπηρεσίας Προηγμένων Αμυντικών Ερευνητικών Προγραμμάτων του Υπουργείου Άμυνας των ΗΠΑ (DARPA) επιβεβαίωσε ότι ο αμερικανικός στρατός θέλει ένα μέσο το οποίο θα είναι πολύ πιο γρήγορο από πλοία και θα μπορεί να φέρει πολύ μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο από τα αεροσκάφη κάθετης απογείωσης – προσγείωσης (Vertical Takeoff and Landing – VTOL) και έτσι στρέφονται στα εκρανοπλάνα.

Τα πλεονεκτήματα του σκάφους

Σύμφωνα με το αίτημα της DARPΑ, τα εκρανοπλάνα θα είναι σε θέση να επιτύχουν αυξημένη αεροδυναμική απόδοση και να αντιμετωπίσουν αποτελεσματικά πολλούς λειτουργικούς περιορισμούς, συγκριτικά με τις παραδοσιακά εναέρια μέσα αλλά και τις κύριες μονάδες επιφανείας. Επίσης, τα εκρανοπλάνα θα έχουν την ικανότητα μεταφοράς πολλών αμφιβίων οχημάτων, θα μπορούν να πραγματοποιούν μεγάλες πτήσεις κοντά στην επιφάνεια του νερού, γεγονός που θα τους επιτρέπει να μην γίνονται αντιληπτά από τα εχθρικά ραντάρ.

Τέλος, η DARPA στο αίτημά της, ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη εκρανοπλάνων που θα έχουν συγκεκριμένη διαμόρφωση, ώστε να είναι κατάλληλα για την εκτέλεση επιχειρήσεων και αποστολών όπως:

  • Expeditionary Advanced Base Operations (EABO)
  • Distributed Maritime Operations (DMO)
  • Distributed logistics and logistics under threat operations
  • Combat Search and Rescue (CSAR), on-site triage, mass casualty rescue
  • Amphibious operations
  • Unmanned vehicle operations
  • Low payload, long duration arctic patrol flights.

Το Θαλάσσιο Τέρας της Κασπίας

Σημειώνεται ότι στη διάρκεια του Ψυχρού πολέμου, τα εκρανοπλάνα εμφανίζονταν στην Κασπία θάλασσα ως τεράστια, ταχεία αντικείμενα. Το όνομα Θαλάσσιο Τέρας της Κασπίας (Caspian Sea Monster) δόθηκε από τα μέλη των Αμερικανικών υπηρεσιών πληροφοριών που εντόπισαν το τεράστιο όχημα, το οποίο έμοιαζε με αεροπλάνο του οποίου είχαν αφαιρεθεί τμήματα των πτερύγων.

Μετά το τέλος του ψυχρού πολέμου το «Τέρας» αναγνωρίστηκε ως ένα από τα πολλά Σοβιετικά στρατιωτικά σχέδια που προορίζονταν να πετούν μερικά μέτρα πάνω από το νερό, εξοικονομώντας ενέργεια και παραμένοντας κάτω από την ύψος κάλυψης των εχθρικών ραντάρ. Κατασκευάστηκαν μόνο τρία επιχειρησιακά εκρανοπλάνα A-90 Orlyonok και ένα κλάσης Lun, τα οποία παρέμειναν σε μία ναυτική βάση κοντά στο Κασπίγισκ.

Καμία δημοσίευση για προβολή