Η EAB επιστρέφει στο υπουργείο Άμυνας, θέλει να παράγει drones και ψάχνει στρατηγικό επενδυτή

Η EAB επιστρέφει στο υπουργείο Άμυνας, θέλει να παράγει drones και ψάχνει στρατηγικό επενδυτή

Η ΕΑΒ επιστρέφει στην εποπτεία του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας, αλλάζει η διοίκησή της και αναζητά στρατηγικό επενδυτή προκειμένου να υλοποιήσει ένα πρόγραμμα καινοτόμων αλλαγών. Εντός του Νοεμβρίου ο υπουργός Νίκος Δένδιας πρόκειται να ενημερώσει σχετικά το Κοινοβούλιο, δίνοντας και στα κόμματα το στίγμα των αλλαγών στις οποίες πρόκειται να προχωρήσει.
Σύμφωνα με ρεπορτάζ της εφημερίδας “Πρώτο Θέμα” (Γιώργος Διονυσόπουλος) πηγές του υπουργείου αναφέρουν ότι:
  • Ο έλεγχος του υπουργείου Οικονομικών στην ΕΑΒ ήταν σχετικά χαλαρός, με αποτέλεσμα να υπάρχουν καθυστερήσεις στις παραδόσεις αεροσκαφών και στην υλοποίηση του έργου που είχε αναλάβει έναντι της Πολεμικής Αεροπορίας.
  • Μέσα στις προθέσειςτου υπουργείου είναι να δημιουργηθεί μια ακόμη πιο στενή διασύνδεση της ΕΑΒ με την Π.Α., μέσω της ανάπτυξης καινοτόμων προγραμμάτων αλλά και στενών συνεργιών ανάμεσα στα προγράμματα που τρέχει η εταιρεία και τα αντίστοιχα ερευνητικά κέντρα των Ενόπλων Δυνάμεων.
  • Επειδή το υπουργείο Εθνικής Αμυνας είναι ο βασικός πελάτης της ΕΑΒ, εφόσον η Βιομηχανία περάσει στην αρμοδιότητά του θα έχει τη δυνατότητα να τη συνδράμει ακόμα και με προσωπικό εάν απαιτηθεί, όπως και να υπάρξει άμεση διασύνδεση και εφοδιαστική υποστήριξη από τις Ε.Δ. σε επίπεδο ανταλλακτικών
  • Ιδιαίτερη βαρύτητα πρόκειται να δοθεί στην ανάπτυξη συστημάτων ηλεκτρονικού πολέμου, στον τομέα των μη επανδρωμένων αεροσκαφών (UAV), όπως και στην αντιμετώπισή τους.

Η ΕΑΒ και οι στρατηγικοί επενδυτές

Η ΕΑΒ ανήκει εξ ολοκλήρου στο Ελληνικό Δημόσιο και πέρασε στην εποπτεία του υπουργείου Οικονομικών κατά το πρώτο μνημόνιο, το 2010. Εκτοτε και κατά καιρούς είχαν γίνει αρκετές προσπάθειες εξεύρεσης στρατηγικού επενδυτή στον οποίο θα παραχωρούνταν μέχρι και το 49% των μετοχών της εταιρείας μαζί με τη διοίκηση, υπό την προϋπόθεση ότι ως αντάλλαγμα θα προχωρούσε σε σημαντικές επενδύσεις.

Στο σύνολό τους οι συγκεκριμένες προσπάθειες απέβησαν άκαρπες, δεδομένου ότι ο όποιος στρατηγικός επενδυτής θα έπρεπε να βάλει από την τσέπη του έως και 500 εκατ. ευρώ προκειμένου να καλυφθούν άμεσες δανειακές ανάγκες της εταιρείας και να δημιουργηθούν νέες αναπτυξιακές προοπτικές.

Μία από τις χειρότερες χρονιές της ΕΑΒ ήταν το 2018, όταν η εταιρεία παρουσίασε έντονα οικονομικά προβλήματα, σε βαθμό που δεν ήταν σε θέση να κάνει αγορές πρώτων υλών και υλικών με συνέπεια η παραγωγική διαδικασία να εισέλθει σε αδράνεια.

Τρία χρόνια αργότερα, το 2021, σημειώθηκε η πιο πρόσφατη προσπάθεια εισόδου στρατηγικού επενδυτή στην εταιρεία, από τον τότε υπουργό Ανάπτυξης Αδωνη Γεωργιάδη, ο οποίος είχε ως αρμοδιότητα το κομμάτι ανάπτυξης και επενδύσεων της εταιρείας. Στο πλαίσιο αυτό είχαν γίνει ορισμένες πρώτες διερευνητικές επαφές αναζήτησης κεφαλαίων από τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα και το Ισραήλ, χωρίς όμως αποτέλεσμα.

Κέντρο συντήρησης ελικοπτέρων

Οπως αναφέρουν κύκλοι της ΕΑΒ μέσα στις προθέσεις της εταιρείας είναι η δημιουργία ενός κέντρου συντήρησης ελικοπτέρων για τους τύπους Super Puma που διαθέτει η ελληνική Πολεμική Αεροπορία, NH-90 του Στρατού Ξηράς και Dauphin του Λιμενικού Σώματος.
Η εταιρεία πάντως που θεωρείται φαβορί για συμμετοχή στην ΕΑΒ είναι η Lockheed Martin, η οποία ήταν και από τους συνιδρυτές της πίσω στη δεκαετία του 1970. Η ΕΑΒ υλοποιεί εργασίες σε ποσοστό 80% της Lockheed Martin, ενώ εξάγει, ως υποκατασκευαστής της αμερικανικής εταιρείας, το 30% των F-16 και C-130 για την παγκόσμια αγορά.Πρόσφατα, δε, υπέγραψε επέκταση αυτών των συμβάσεων κατά 190 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, οι δύο εταιρείες σε συνεργασία μεταξύ τους υλοποιούν το πρόγραμμα αναβάθμισης 83 μαχητικών αεροσκαφών F-16 σε επίπεδο Viper, από τα οποία έχουν παραδοθεί στην Πολεμική Αεροπορία τα 15, συγκροτώντας έτσι την πρώτη μάχιμη μοίρα στην 115 Π.Μ. στη Σούδα. Δεν πρέπει να ξεχνάμε επίσης πως η αμερικανικών συμφερόντων εταιρεία αεροδιαστημικής είναι ο κατασκευαστής και των μαχητικών 5ης γενιάς F-35, τα οποία σχεδιάζει να αποκτήσει η χώρα μας, συγκροτώντας μία τουλάχιστον Μοίρα 20 αεροσκαφών μέχρι το 2030.

Το πρόγραμμα συντήρησης των 7 αεροσκαφών C-130

Πάντως, με βάση τις ανάγκες της Π.Α., εκτιμάται πως το επόμενο χρονικό διάστημα ιδιαίτερη βαρύτητα πρόκειται να δοθεί από το υπουργείο Εθνικής Αμυνας στην επίσπευση της εκτέλεσης του προγράμματος συντήρησης των 7 αεροσκαφών C-130, το οποίο, παρά τις όποιες δυσκολίες του, προχωρά σχετικά ικανοποιητικά. Μέχρι τέλος του έτους εκτιμάται ότι θα αποδοθούν στην Π.Α δύο ακόμη C-130, ανεβάζοντας έτσι των αριθμό των συντηρημένων αεροσκαφών σε 4.

Από την άλλη πλευρά, με πιο αργούς ρυθμούς προχωρά η αναβάθμιση των 4 Αεροσκαφών Ναυτικών Επιχειρήσεων P-3 Orion, με αποτέλεσμα η παράδοση του πρώτου αντί για το 2023 να προγραμματίζεται για το 2024. Το πρώτο αεροσκάφος P-3 Orion βρίσκεται στο τελικό στάδιο ελέγχου εδάφους και μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα αναμένεται να ξεκινήσουν οι έλεγχοι αέρος με στόχο μέχρι το 2026 να έχουν παραδοθεί στο Πολεμικό Ναυτικό και τα υπόλοιπα 3.

Να επισημάνουμε πως στην ΕΑΒ απασχολούνται 1.850 εργαζόμενοι, ενώ με την περάτωση πλέον της τελευταίας τρέχουσας προκήρυξης ο αριθμός τους θα ξεπεράσει τους 2.000 στις αρχές του 2024. Αξίζει να σημειωθεί ότι τη δεκαετία του 2010 και εν μέσω της οικονομικής κρίσης ο αριθμός των απασχολουμένων στην ΕΑΒ είχε συρρικνωθεί στους 1.300, με αποτέλεσμα να μειωθεί ανάλογα και η παραγωγική της δραστηριότητα.

Καμία δημοσίευση για προβολή