Η  Wall Street Journal αποκαλύπτει πολυεθνικό στόλο φάντασμα που σπάει το εμπάργκο στη Ρωσία. Τούρκοι οι εφοπλιστές. Εμπλέκονται και έλληνες πλοιοκτήτες

Η αμερικανική εφημερίδα Wall Street Journal αποκαλύπτει πολυεθνικό “στόλο – φάντασμα” που διαχειρίζεται Τουρκική εταιρεία και βοηθά τη Ρωσία να αποφύγει τις κυρώσεις και να συνεχίσει τον πόλεμο στην Ουκρανία. Η Ουάσινγκτον ανησυχεί για τη δράση αυτής της εταιρείας και επικεντρώνει στο γεγονός ότι η Τουρκία αποτελεί κόμβο για παραβιάσεις των οικονομικών κυρώσεων της Δύσης κατά της Ρωσίας.

Η Αμερικανική εφημερίδα αναφέρεται στην Beks Ship Management η οποία έχει αγοράσει 37 πλοία από το 2021, πολλά από αυτά γερασμένα πετρελαιοφόρα, ξοδεύοντας περισσότερα από μισό δισεκατομμύριο δολάρια και αυξάνοντας την αξία του στόλου της 10 φορές.

Το ενδιαφέρον είναι ότι το δημοσίευμα εμπλέκει και έλληνες πλοιοκτήτες, που δεν κατονομάζει, στην “πειρατική” αυτή δραστηριότητα, αφού υποστηρίζει ότι ο “στόλος φάντασμα” που διαχειρίζεται η Beks Ship Management περιλαμβάνει πλέον εκατοντάδες πλοία σε όλο τον κόσμο, πολλά εκ των οποίων ανήκουν σε εταιρείες στην Ελλάδα, την Ινδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, και βέβαια την Τουρκία.

Εταιρείες όπως η Beks είναι ένα κρίσιμο μέγεθος στις προσπάθειες της Ρωσίας να συνεχίσει να προμηθεύει πετρέλαιο σε όλο τον κόσμο και να χρηματοδοτεί τον πόλεμο ενάντια στην Ουκρανία. Από τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, η Beks ήταν ο τέταρτος μεγαλύτερος πλοιοκτήτης στο ρωσικό εμπόριο πετρελαίου, σύμφωνα με ναυτιλιακά δεδομένα που αναλύθηκαν από την Global Witness, μια ομάδα κατά της διαφθοράς που έχει κάνει εκστρατεία υπέρ της Ουκρανίας για αυστηρότερες κυρώσεις.

Η Τουρκία κόμβος για παραβιάσεις των ρωσικών κυρώσεων

Αμερικανοί αξιωματούχοι λένε ότι η Ουάσιγκτον εξακολουθεί να ανησυχεί ότι η Τουρκία αποτελεί κόμβο για παραβιάσεις των ρωσικών κυρώσεων, συμπεριλαμβανομένου του “στόλου-φάντασμα” για το ρωσικό πετρέλαιο, και των σταθμών σε λιμένες για ρωσικά φορτηγά πλοία, στα οποία έχουν επιβληθεί κυρώσεις, που μεταφέρουν όπλα και αποστολές αγαθών, όπως ηλεκτρονικά δυτικής κατασκευής, που χρειάζεται η Μόσχα για τον στρατό της.

Οι πληροφορίες αυτές έρχονται στη συνέχεια αποκαλύψεων του  Politico (που δημοσίευσε το economico) σύμφωνα με τις οποίες στο στόχαστρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής έχουν μπει Έλληνες και Κύπριοι εφοπλιστές που σπάνε το εμπάργκο της Δύσης και μεταφέρουν Ρωσικό πετρέλαιο έξω από το πλαίσιο και τους όρους που έχει θέσει η Ευρωπαϊκή Ένωση.

Σύμφωνα με ένα προσχέδιο μη εγκεκριμένων προς το παρόν, πακέτου κυρώσεων το οποίο επικαλείται το Politico η Επιτροπή προτείνει σοβαρές κυρώσεις σε όσα τάνκερ είναι ύποπτα για παράνομη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου από ευρωπαϊκά λιμάνια, πολλά από τα οποία είναι ελληνικά και κυπριακά. Ενδιαφέρουσα είναι η επισήμανση του Politico ότι χώρες με μεγάλους εμπορικούς στόλους, όπως η Ελλάδα, η Κύπρος και η Μάλτα, ήταν αρνητικές στην εξέλιξη αυτή, όπως αποκάλυψαν Ευρωπαίοι διπλωμάτες.Όπως και ο ισχυρισμός ότι “καμία από τις χώρες αυτές δεν απάντησε σε αίτημα του Politico να σχολιάσουν τις σχετικές  πληροφορίες”.

Ο ρόλος της Beks Ship Management

Η Beks Ship Management, που ιδρύθηκε πριν από μια δεκαετία, λειτούργησε στην αφάνεια για χρόνια με έναν μικρό στόλο που περιελάμβανε μόνο έξι πλοία από το 2021. Η εταιρεία ξεκίνησε ως δευτερεύουσα επιχείρηση από έναν Τούρκο μεγιστάνα της κλωστοϋφαντουργίας, τον Ali Bekmezci, ο οποίος είναι πιο γνωστός στην Τουρκία για το εργοστάσιό του που κατασκευάζει κάλτσες και εσώρουχα για δυτικές μάρκες όπως η H&M.

Η εταιρεία έχει επεκταθεί επιθετικά τα τελευταία 2½ χρόνια, με την εκτίναξη των επενδύσεών της να επιταχύνεται από την εισβολή στην Ουκρανία, αποκτώντας 17 πλοία από το 2022. Η εταιρεία διαθέτει τώρα 41 πλοία αξίας 782,61 εκατομμυρίων δολαρίων, περίπου 10 φορές την αξία του στόλου της το 2021, σύμφωνα με την Veson Nautical, μια συμβουλευτική εταιρεία ναυτιλιακών δεδομένων. Και επίσης διαχειρίζεται πολλά πλοία ξένων πλοιοκτητών.

Η Δύση και η Κίνα χρηματοδοτούν την Beks Ship Management

Ο Cemil Ersoz, μέλος του διοικητικού συμβουλίου και ιδρυτικός εταίρος της εταιρείας, είπε ότι η εταιρεία χρηματοδοτήθηκε για τα πλοία από τράπεζες στη Γαλλία, την Κίνα, την Ιαπωνία, την Ταϊβάν και την Αυστραλία, αλλά αρνήθηκε να κατονομάσει τους δανειστές λόγω, όπως είπε, συμφωνιών εμπιστευτικότητας. Καμία από τη χρηματοδότηση δεν προήλθε από τη Ρωσία, είπε. Πρόσθεσε ότι η ασφάλιση παρέχεται από «κυρίως από τη Lloyd’s και ευρωπαϊκές αγορές», αλλά δεν εξήγησε γιατί τα πλοία δεν εμφανίζονται στη βάση δεδομένων P&I.

Ένα από τα μεγαλύτερα πλοία της Beks, το δεξαμενόπλοιο αργού πετρελαίου Beks Sun, πραγματοποίησε επίσκεψη στο λιμάνι του κρατικού τερματικού σταθμού της Transneft της Ρωσίας, στο Kozmino, τον Ιούλιο, και στη συνέχεια απέπλευσε για την Ινδία, δείχνουν ναυτιλιακά στοιχεία.

Το μεγαλύτερο μέρος της ναυτιλιακής δραστηριότητας του Beks πηγαίνει προς και από τη Ρωσία, μεταφέροντας συχνά πετρέλαιο στην Κίνα, την Ινδία και άλλους αγοραστές.

Το αποτέλεσμα, ωστόσο, όλων αυτών είναι ότι η Ρωσία κατάφερε να επεκτείνει το μερίδιό της σε μερικές από τις μεγαλύτερες αγορές πετρελαίου στον κόσμο κατά τη διάρκεια του πολέμου, αλλάζοντας τον τρόπο λειτουργίας του παγκόσμιου ενεργειακού εφοδιασμού.

Καμία δημοσίευση για προβολή