«Καμπανάκι» από την S&P: Οι επιθέσεις των Χούθι ανεβάζουν τις τιμές στα τρόφιμα

S&P: Οι επιθέσεις των Χούθι ανεβάζουν τις τιμές στα τρόφιμα

Τις συνέπειες των επιθέσεων των ανταρτων Χούθι της Υεμένης στη ναυσιπλοΐα που διέρχεται από το στενό του Μπαμπ ελ Μπαντέμπ για να εισέλθει στην Ερυθρά Θάλασσα και στη συνέχεια να διασχίσει το Σουέζ υπογραμμίζει σε έκθεσή του ο οίκος αξιολόγησης πιστοληπτικής ικανότητας Standard & Poor’s (S&P), με έμφαση στις τιμές των τροφίμων.

Σύμφωνα με την S&P Global Commodity Insights, το κόστος μεταφοράς για τη διαδρομή Περσικός Κόλπος – Μεσόγειος ανέβηκε σε υψηλό τεσσάρων μηνών στις αρχές Φεβρουαρίου. Πολλοί ιδιοκτήτες πλοίων Suezmax που χρησιμοποιούνται σε αυτή τη διαδρομή, αρνούνται να περάσουν από την Ερυθρά Θάλασσα, επιλέγοντας αντ’ αυτού να κάνουν το μακρύ και ακριβό ταξίδι γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας.

Πρόβλημα για το πετρέλαιο

Η διαφορά φαίνεται ήδη σε ορισμένες αγορές πετρελαίου, με τις αποστολές αργού στην Ευρώπη να μειώνονται τους τελευταίους μήνες. Η πρόκληση για τους εξαγωγείς πετρελαίου είναι ότι το κόστος της πρόσθετης ασφάλισης για τα πλοία που χρησιμοποιούν την Ερυθρά Θάλασσα ανέρχεται σε ένα επιπλέον 1 δολάριο ανά βαρέλι.

Ο οικονομικός αντίκτυπος εκτείνεται πολύ πέρα από τις αγορές ενέργειας, τονίζει η S&P. Ο ευρωπαϊκός τομέας λιανικής πώλησης επίπλων εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από την Ασία για την κατασκευή των προϊόντων. Τα καθίσματα, οι καναπέδες, τα κρεβάτια και τα κλινοσκεπάσματα καθώς και ο τομέας του φωτισμού επηρεάζονται ιδιαίτερα έντονα από τις αναταραχές της ναυτιλίας στην Ερυθρά Θάλασσα.

Οι έμποροι λιανικής πρέπει να προσαρμοστούν στις καθυστερήσεις και αναζητούν ολοένα και περισσότερο την ανανέωση των επιλογών για την αποφυγή γεωπολιτικών επιπτώσεων στο εμπόριο. Οι καθυστερήσεις παράδοσης στην Ευρώπη επηρεάζουν επίσης τα τρόφιμα και τα υλικά κατασκευής, τονίζει ο οίκος, οδηγώντας σε βραδύτερους χρόνους παράδοσης των προμηθευτών.

Καθυστερήσεις στην παραγωγή

Η Ευρώπη είναι μάλιστα η περιοχή που έχει χτυπηθεί το περισσότερο σε αυτό το μέτωπο, καθώς οι εκτροπές των δρομολογίων γύρω από την περιφέρεια της Αφρικής είχαν ως αποτέλεσμα να προστεθούν έως και δύο εβδομάδες στους μέσους χρόνους παράδοσης για τους Ευρωπαίους παραγωγούς. Κατά συνέπεια, οι χρόνοι παράδοσης στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην ευρωζώνη επιμηκύνθηκαν για πρώτη φορά σε διάστημα 12 μηνών.

Οι παραγωγοί της Βρετανίας επλήγησαν περισσότερο, με το 12% να βλέπει τους χρόνους παράδοσης να επιδεινώνονται τον Ιανουάριο. Οι Έλληνες παραγωγοί δέχτηκαν το δεύτερο μεγαλύτερο αντίκτυπο στην Ευρώπη με το 9% των παραγωγών να βλέπουν επίσης σημαντικές καθυστερήσεις στην παράδοση, και ακολουθούν οι παραγωγοί στη Γαλλία και τη Γερμανία (8%), σύμφωνα με τα στοιχεία της S&P.

Πάντως, αν και η Ευρώπη αντιμετωπίζει τις μεγαλύτερες καθυστερήσεις, υπάρχουν αναφορές για άλλες οικονομίες που αντιμετώπισαν επίσης διακοπές στις αλυσίδες εφοδιασμού τους που σχετίζονται με τη θάλασσα, συμπεριλαμβανομένης της Νότιας Κορέας, της Αυστραλίας και των ΗΠΑ. Μια ταχύτερη αύξηση του κόστους των ποτών και των τροφίμων θα πρέπει να παρακολουθείται στενά, υποστηρίζει ο οίκος, δεδομένου του αντίκτυπου που έχει γενικό πληθωρισμό στον των καταναλωτών.

Υψηλος ρυθμός αύξησης κόστους

Το παγκόσμιο κόστος των τροφίμων αυξήθηκε με τον ταχύτερο ρυθμό των τελευταίων τεσσάρων μηνών, οδηγώντας τον πληθωρισμό των τιμών παραγωγής τροφίμων στο υψηλότερο επίπεδο από τον Σεπτέμβριο του 2023. Παρόλο που ο ρυθμός πληθωρισμού των τιμών πώλησης των τροφίμων παραμένει κάτω από τον παγκόσμιο μέσο όρο για όλα τα αγαθά και τις υπηρεσίες προς το παρόν, με την προοπτική αυξημένων περιορισμών προσφοράς ειδικά σε αυτόν τον τομέα, θα μπορούσε να δημιουργήσει κινδύνους για υψηλότερο πληθωρισμό και να προκαλέσει μεγαλύτερη προσοχή μεταξύ των υπευθύνων χάραξης πολιτικής σε ό,τι αφορά τη μείωση των επιτοκίων.

Παρά αυτές τις προκλήσεις, οι έρευνες του παγκόσμιου δείκτη PMI δείχνουν ότι η παγκόσμια επιβράδυνση του εμπορίου έχει αρχίσει να αμβλύνεται παρά τις εντάσεις στην Ερυθρά Θάλασσα. Η μεταποίηση συνέχισε να μειώνεται, με τις νέες παραγγελίες εξαγωγών να μειώνονται τους τελευταίους 23 μήνες. Ωστόσο, ο τομέας των υπηρεσιών βελτιώθηκε για πρώτη φορά από τον Αύγουστο του 2023, με αποτέλεσμα ορισμένοι παρατηρητές να αναρωτιούνται εάν το παγκόσμιο εμπόριο θα μπορούσε σύντομα να επιστρέψει σε ανάπτυξη, καταλήγει ο οίκος.

Καμία δημοσίευση για προβολή