Ο άλλος πόλεμος Ρωσίας – Ουκρανίας: «Θα μεταφέρουμε σιτηρά», λέει το Κίεβο, «θα βουλιάξουμε όποιο πλοίο πλησιάσει», απαντά η Μόσχα

Η Ουκρανία δημιουργεί μια προσωρινή θαλάσσια διαδρομή προκειμένου να συνεχιστούν οι μεταφορές σιτηρών μετά την αποχώρηση της Ρωσίας από τη συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας, όπως ανέφερε επισήμως η κυβέρνηση του Κιέβου

Η Ρωσία επιτέθηκε στο λιμάνι της Οδησσού, στα ουκρανικά παράλια της Μαύρης Θάλασσας, για δεύτερη συνεχόμενη νύχτα την Τρίτη μετά την αποχώρηση της Μόσχας από τη συμφωνία τη Δευτέρα, η οποία περιελάμβανε την ανάκληση από τη Μόσχα των εγγυήσεων ασφαλούς ναυσιπλοΐας. Ωστόσο, σε επιστολή που φέρει ημερομηνία 18 Ιουλίου και κατατέθηκε στον ναυτιλιακό οργανισμό του ΟΗΕ, τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό, η Ουκρανία αναφέρει πως «αποφάσισε να δημιουργήσει σε προσωρινή βάση μια συνιστώμενη θαλάσσια διαδρομή».

Εναλλακτική διαδρομή

«Σκοπός της είναι να διευκολύνει το ξεμπλοκάρισμα των διεθνών μεταφορών στο βορειοδυτικό τμήμα της Μαύρης Θάλασσας», ανέφερε στην επιστολή ο Βασίλ Σκουράκοφ, ασκών χρέη υπουργού της Ουκρανίας για τις κοινότητες, τα εδάφη και την ανάπτυξη των υποδομών. Η Ουκρανία προσθέτει στην επιστολή πως η επιπρόσθετη διαδρομή που δημιουργεί θα οδηγήσει στα χωρικά ύδατα και στην αποκλειστική οικονομική ζώνη της Ρουμανίας, που είναι μία από τις γειτονικές χώρες στη Μαύρη Θάλασσα.

Ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντίμιρ Ζελένσκι έχει πει πως η συμφωνία της Μαύρης Θάλασσας για τα σιτηρά θα μπορούσε να συνεχιστεί χωρίς τη συμμετοχή της Ρωσίας και πως η Ουκρανία εξετάζει τις επιλογές προκειμένου να συνεχίσει να τηρεί τις δεσμεύσεις της για τον εφοδιασμό σε τρόφιμα. Ωστόσο, μετά την κίνηση της Ρωσίας να αποχωρήσει από τη συμφωνία, οι ασφαλιστικές εταιρίες επανεξετάζουν τη διάθεσή τους να καλύπτουν πλοία στην Ουκρανία.

Τεράστιο ασφαλιστικό κόστος

Ένας μηχανισμός ασφάλισης φορτίου που παρείχε κάλυψη για τις μεταφορές μέσω του προηγούμενου διαδρόμου έχει ανασταλεί, δήλωσε εταιρία ασφαλιστικής διαμεσολάβησης και διαχείρισης κινδύνωνστο Reuters. Επιπρόσθετα ασφάλιστρα κινδύνου λόγω πολέμου, που επιβάλλονται με την είσοδο στην περιοχή της Μαύρης Θάλασσας, θα πρέπει να ανανεώνονται κάθε επτά ημέρες. Κοστίζουν ήδη χιλιάδες δολάρια και αναμένεται να αυξηθούν.

Ταυτόχρονα και οι πλοιοκτήτες μπορεί να είναι απρόθυμοι να επιτρέψουν στα πλοία τους να εισέρχονται σε εμπόλεμη ζώνη χωρίς τη συμφωνία της Ρωσίας. Υπάρχει επίσης ο κίνδυνος των θαλάσσιων ναρκών. Την ίδια στιγμή, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας ανακοίνωσε ότι θα θεωρεί, από τα μεσάνυχτα της 20ής Ιουλίου, όλα τα πλοία που ταξιδεύουν με προορισμό τα λιμάνια της Ουκρανίας στην Μαύρη Θάλασσα ως δυνητικούς μεταφορείς στρατιωτικών φορτίων.

Εν δυνάμει στόχοι

Στην ανακοίνωση του που αναρτήθηκε στην εφαρμογή Telegram, το ρωσικό υπουργείο Άμυνας αναφέρει ότι μερικές περιοχές στα βορειοδυτικά και νότιοανατολικά τμήματα των διεθνών υδάτων της Μαύρης Θάλασσας κηρύσσονται προσωρινά επικίνδυνες για την ναυσιπλοΐα και ότι τα κράτη υπό την σημαία των οποίων ταξιδεύουν τα πλοία θα θεωρούνται εμπλεκόμενα στην σύρραξη της Ουκρανίας με το μέρος του Κιέβου και ως εκ τούτου εν δυνάμει στόχοι για τις ρωσικές ένοπλες δυνάμεις.

Η Ρωσία δήλωσε πως τα Ηνωμένα Έθνη έχουν τρεις μήνες για να εφαρμόσουν τους όρους ενός μνημονίου που θα διευκόλυνε τις εξαγωγές ρωσικών αγροτικών προϊόντων αν θέλουν η Μόσχα να επαναλάβει τις συνομιλίες ώστε να επιτραπεί η επανέναρξη των εξαγωγών ουκρανικών σιτηρών. Σημειώνεται ότι ο Ουκρανός υπουργός Αγροτικής Οικονομίας Μίκολα Σόλσκι δήλωσε ότι ένα «σημαντικό» μέρος των υποδομών όπου αποθηκεύονται σιτηρά προς εξαγωγή στο λιμάνι Τσερνομόρσκ, στην περιοχή της Οδησσού, υπέστη ζημιές από ρωσική επίθεση, προσθέτοντας ότι καταστράφηκαν 60.000 τόνοι σιτηρών που θα έπρεπε να εξαχθούν βάσει της συμφωνίας για τα σιτηρά πριν από 60 ημέρες.

Καμία δημοσίευση για προβολή