Πλήγμα στις εφοδιαστικές αλυσίδες η απόφαση 18 ναυτιλιακών εταιρειών να αποφεύγουν την Ερυθρά Θάλασσα και το Σουέζ

Η εθελοντική εκτροπή των εμπορικών πλοίων γύρω από την Αφρική για την αποφυγή επίθεσης στην ευρύτερη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας διαταράσσει την εφοδιαστική αλυσίδα παγκοσμίως, επιμηκύνει το χρόνο μεταφοράς αγαθών και πρώτων υλών, ενώ επιβαρύνει και τα πληρώματα των πλοίων, αυξάνοντας παράλληλα και το κόστος μεταφοράς.

Σε 18 ανέρχεται ο αριθμός των ναυτιλιακών εταιρειών που πλέον αποφεύγουν τη διέλευση των πλοίων τους από την Ερυθρά Θάλασσα, τον Κόλπο του Άντεν και το στενό Μπαμπ Ελ Μαντέμπ, μετά τις δεκάδες επιθέσεις Υεμενιτών ανταρτών Χούτι εναντίον εμπορικών πλοίων, τις οποίες δεν κατάφερε να αποτρέψει ούτε η σύσταση και δράση του διεθνούς ad hoc ναυτικού συνασπισμού στην περιοχή υπό τη διοίκηση των ΗΠΑ.

Σύμφωνα με αναφορές του γενικού γραμματέα του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (IMO), Αρσένιο Ντομίνγκες, ενώπιον του Συμβουλίου Ασφαλείας του ΟΗΕ χθες, “Μεγάλος αριθμός εταιρειών” αποφάσισε ήδη την αναδρομολόγηση των πλοίων τους, που κάνουν τον γύρο της Αφρικής αντί να χρησιμοποιήσουν τη διώρυγα του Σουέζ, “προκειμένου να μειωθούν οι επιθέσεις και ο αντίκτυπος για τους ναυτικούς”.

Προχθές Τρίτη 2/1, η μεγάλη Δανέζικη ναυτιλιακή εταιρεία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Maersk ανακοίνωσε πως αναστέλλει εκ νέου τις μεταφορές φορτίων μέσω Ερυθράς Θάλασσας και Κόλπου του Άντεν και μάλιστα επ’ αόριστον.

Ως γνωστόν, οι επιθέσεις των υποστηριζόμενων από το Ιράν ανταρτών Χούτι της Υεμένης, οι οποίοι ελέγχουν το μεγαλύτερο μέρος της χώρας, ξεκίνησαν μετά την έναρξη του πολέμου στη Λωρίδα της Γάζας και έχουν στόχο εμπορικά πλοία τα οποία υποτίθεται πως συνδέονται με Ισραηλινά συμφέροντα ή έχουν προορισμό Ισραηλινούς λιμένες, ως αντίποινα για τον αδιάκριτο Ισραηλινό βομβαρδισμό Παλαιστινίων με δεκάδες χιλιάδες θύματα.

Η εθελοντική εκτροπή των εμπορικών πλοίων γύρω από την Αφρική για την αποφυγή επίθεσης στην ευρύτερη περιοχή της Ερυθράς Θάλασσας διαταράσσει την εφοδιαστική αλυσίδα παγκοσμίως, επιμηκύνει το χρόνο μεταφοράς αγαθών και πρώτων υλών, ενώ επιβαρύνει και τα πληρώματα των πλοίων, αυξάνοντας παράλληλα και το κόστος μεταφοράς. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, από την Ερυθρά Θάλασσα και τη διώρυγα του Σουέζ διέρχεται το 12% του παγκόσμιου εμπορίου, σύμφωνα με το Διεθνές Επιμελητήριο Εμπορικής Ναυτιλίας (ICS).

Σε μία από τις πρόσφατες επιθέσεις των Χούτι, το πλοίο Hangzhou της Maersk υπέστη πλήγμα το Σάββατο καθώς διερχόταν από το στενό Μπαμπ Ελ Μαντέμπ. Η εταιρεία ανέφερε πως αρχικά το πλοίο μπόρεσε να συνεχίσει την πορεία του, όμως κατόπιν το πλεύρισαν τέσσερα πλεούμενα, επιβαίνοντες στα οποία άνοιξαν πυρ και προσπάθησαν να επιβιβαστούν σε αυτό. Με την επέμβαση στρατιωτικού ελικοπτέρου και ιδιωτικών φρουρών του πλοίου, η επίθεση απωθήθηκε, πρόσθεσε.

Οι επιθέσεις των Χούτι εις ένδειξη αλληλεγγύης στους Παλαιστίνιους στη Λωρίδα της Γάζας προκαλούν σοβαρό “διεθνές πρόβλημα”, τόνισαν οι κυβερνήσεις 12 χωρών συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ, σε κοινή χθεσινή τους ανακοίνωση με την οποία προειδοποίησαν το Σιιτικό ένοπλο κίνημα να τις σταματήσει “αμέσως” διαμηνύοντας πως σε διαφορετική περίπτωση θα “υποστεί τις συνέπειες”. Αναφορές σε διάφορα έγκυρα διεθνή ΜΜΕ έχουν ήδη κάνει αναφορές στο ενδεχόμενο οι ΗΠΑ να εξαπολύσουν πλήγματα εναντίον των Χούτι στην Υεμένη, σε περίπτωση που αυτοί δεν σταματήσουν τις επιθέσεις τους στα εμπορικά πλοία.

Καμία δημοσίευση για προβολή