“Στον αέρα” το μέλλον των ευρωπαϊκών εταιρειών στην Ευρώπη. Διαφωνίες για κρατικά προγράμματα διάσωσης

Αδηλο προδιαγράφεται το  μέλλον των ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών οι οποίες βιώνουν με σφοδρότητα τις συνέπειες του σχεδόν ολικού lock down στα ευρωπαϊκά σύνορα.  Οι μετακινήσεις έχουν σχεδόν μηδενιστεί, η ρευστότητά τους μειώνεται και οι προοπτικές να ανακτηθεί στο εγγύς μέλλον το χαμένο έδαφος είναι ισχνές.

Και σε αυτό το θέμα, ωστόσο, δεν φαίνεται να υπάρχει κοινή γραμμή των Ευρωπαίων, με κάποιες κυβερνήσεις να σκέπτονται να τις ενισχύσουν οικονομικά και άλλες να διαφωνούν στην προοπτική.

Η γερμανική Lufthansa, η μεγαλύτερη στη Γερμανία και από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη, κινδυνεύει μέσα σε λίγες εβδομάδες να έχει πρόβλημα ρευστότητας. Βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με τη γερμανική κυβέρνηση, αλλά και με άλλες χώρες όπου διατηρεί θυγατρικές (Αυστρία, Ελβετία και Βέλγιο), προκειμένου να διασφαλίσει οικονομική βοήθεια δισεκατομμυρίων ευρώ. Ωστόσο, οι συνομιλίες καθυστερούν. Ακόμα δεν έχει οριστικοποιηθεί η μορφή του προγράμματος διάσωσης της Lufthansa, η οποία επιδιώκει να της επιβληθούν όσο το δυνατόν λιγότεροι όροι για να συμμετάσχει σε αυτό.

Την ίδια ώρα, ο Μάικλ Ο’ Λίρι,  επικεφαλής της αεροπορικής Ryanair, ενημέρωσε την Κομισιόν πως θα προσφύγει στη Δικαιοσύνη εναντίον της Γαλλίας και άλλων χωρών, προκειμένου να τις αποτρέψει από το να «διαθέσουν δημόσιο χρήμα επιλεκτικά στους μη αποδοτικούς αερομεταφορείς τους», όπως επισημαίνει.

Επιπλέον, απευθυνόμενος ο κ. Ο’ Λίρι στην Ευρωπαία επίτροπο αρμόδια για τον Ανταγωνισμό, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, υπογράμμισε ότι «η Ευρωπαϊκή Ενωση θα βρεθεί σε πολύ δύσκολη θέση να κάνει στροφή 180 μοιρών όσον αφορά το θέμα της κρατικής ενίσχυσης, εάν η Ryanair κερδίσει την προσφυγή της». Συν τοις άλλοις, αντιδρά έντονα στα μέτρα που προωθούν ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και αφορούν τις αποστάσεις που θα τηρούνται κατά την πραγματοποίηση πτήσεων. Σε συνέντευξή του στους Financial Times, δήλωσε ότι το να μείνουν κενά τα μεσαία καθίσματα, όπως προτείνεται μετά την άρση των περιοριστικών μέτρων, είναι «ηλίθια ιδέα», υπερβολικά αναποτελεσματική και οικονομικά ασύμφορη. Μάλιστα, δεν πρόκειται να επαναφέρει σε λειτουργία τον στόλο της Ryanair εάν επιβάλει τέτοιους κανόνες η κυβέρνηση της Ιρλανδίας. Οπως προσθέτει ο Μάικλ Ο’ Λίρι, «δεν είναι δυνατόν να κερδίζουμε ως αερομεταφορέας με ποσοστό πληρότητας στις θέσεις μας στο 66%».

Στην περίπτωση της Lufthansa, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, που επικαλείται το πρακτορείο Reuters, η εταιρεία ενδέχεται να οριστικοποιήσει την επόμενη εβδομάδα πακέτο κρατικής βοήθειας ύψους έως και 10 δισ. ευρώ από το νέο ταμείο οικονομικής σταθεροποίησης της Γερμανίας, καθώς και σε δάνεια με κρατική εγγύηση, ενώ από τις κυβερνήσεις της Αυστρίας, της Ελβετίας και του Βελγίου θα λάβει πιστώσεις.

Σημειώνεται, τέλος, πως ανάλογες παρεμβάσεις οικονομικής ενίσχυσης των αερομεταφορέων τους έχουν προαναγγείλει η Γαλλία και η Ολλανδία για την Air France-KLM, ενώ εξετάζονται και από την Ιταλία για την Alitalia.

Καμία δημοσίευση για προβολή