Το Παρίσι και το Λονδίνο βρίσκονται σε πορεία σύγκρουσης και αιτία είναι ένα… χαλασμένο αεροπλανοφόρο

Το αεροπλανοφόρο του βρετανικού Πολεμικού Ναυτικού «Prince of Whales» είναι το δεύτερο σκάφος της κλάσης «Queen Elizabeth» και αποτελεί μια ιδιαίτερη περίπτωση όσον αφορά στα πλοία αυτού του είδους.

Το βρετανικό αεροπλανοφόρο των 280 μέτρων και 65.000 τόνων, το οποίο κόστισε πάνω από 3,1 δισ. λίρες στερλίνες έχει σχεδιαστεί αποκλειστικά και μόνο για αεροσκάφη καθέτου προσγειώσεως (STOVL), όπως τα 48 μαχητικά F-35 που έχει παραγγείλει η Βρετανία. Μάλιστα, όταν το πρώτο μαχητικό προσγειώθηκε στο «Prince of Whales», ο τότε υπουργός Άμυνας, Μπεν Ουάλας, είχε κάνει λόγο για «μείζον ορόσημο».

Βλάβη

Ωστόσο, το καμάρι του βρετανικού στόλου έχει και μια άλλη ιδιαιτερότητα: από τον περασμένο Αύγουστο βρίσκεται ακινητοποιημένο, καθώς παρουσιάστηκαν σοβαρά προβλήματα στη μία από τις δύο προπέλες του. Από τον Οκτώβριο το σκάφος βρίσκεται στο Ρόσαιθ για επισκευές και εκτιμάται ότι αν όλα πάνε καλά, θα επανέλθει στην ενεργό δράση μέσα στην άνοιξη του 2023.

Δεδομένου ότι το σκάφος εντάχθηκε στον στόλο μόλις το 2019, μια τέτοια ζημιά -πέραν του ότι έχει σημαντικό κόστος- θεωρείται απαράδεκτη για ένα τόσο μεγάλο project, αλλά και για το κύρος του κονσόρτσιουμ που ανέλαβε την κατασκευή του. Μάλιστα, το βρετανικό υπουργείο Άμυνας έχει δώσει εντολή, ώστε να υπάρξει έκθεση για τη βλάβη και ακούγονται φωνές ώστε ο υπαίτιος να αναλάβει και το κόστος.

Η γαλλική εμπλοκή

Και κάπου εδώ αρχίζουν τα ζητήματα με τη Γαλλία, καθώς σύμφωνα με βρετανικά ΜΜΕ, ήταν ο γαλλικός κολοσσός Thales που ανέλαβε το έργο της κατασκευής της κίνησης του πλοίου και, στο πλαίσιο αυτό, μπορεί να θεωρηθεί ως η βασική υπεύθυνη για τη ζημιά. Ωστόσο, αναλυτές θεωρούν ότι η ανεύρεση ενός υπεύθυνου θα είναι εξαιρετικά περίπλοκη, καθώς στο όλο project ενεπλάκησαν τρεις βασικές εταιρείες (Thales, BAE Systems και τα ναυπηγεία Babcock) και δεκάδες άλλες, μικρές και μεγαλύτερες.

Ταυτόχρονα, στο κονσόρτσιουμ συμμετείχε και το βρετανικό Δημόσιο, μέσω του υπουργείου Άμυνας και, σύμφωνα με κάποιες εκτιμήσεις, η εμπλοκή αυτή ίσως σημαίνει ότι μέρος του κόστους της επιδιόρθωσης της ζημιάς στο αεροπλανοφόρο ίσως πέσει στις πλάτες των φορολογούμενων. Πολλώ δε μάλλον, αν ληφθεί υπόψη ότι το κονσόρτσιουμ διαλύθηκε μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του «Prince of Whales».

Αναμένοντας την έκθεση

Επίσης, πρέπει να σημειωθεί ότι το σκάφος είχε περάσει κανονικά τις απαραίτητες δοκιμές στη θάλασσα, χωρίς να παρουσιαστεί κάποιο πρόβλημα ή δυσλειτουργία, οπότε η ζημιά στην προπέλα ενδεχομένως να αφορά κάτι που συνέβη αφότου το σκάφος παραδόθηκε κανονικά και η ευθύνη δεν βαραίνει τις κατασκευάστριες εταιρείες.

Ωστόσο, πληροφορίες από την έκθεση αναφέρουν ότι επικεντρώνεται σε εξάρτημα της προπέλας το οποίο έπαθε βλάβη λόγω σχεδιαστικού λάθους ή λάθους εγκατάστασης. Σε αυτή την περίπτωση, η ευθύνη περνά στους κατασκευαστές και, σύμφωνα με πολιτικούς που εμπλέκονται με τον χώρο της άμυνας, θα πρέπει αυτοί να αναλάβουν το κόστος της επισκευής του σκάφους. Η έκθεση αναμένεται να δημοσιοποιηθεί σύντομα.

Καμία δημοσίευση για προβολή