Από την τραγωδία στις πολιτικές ενέργειες και παρενέργειες: Δυό συνεντεύξεις, μια δημοσκόπηση και ένα “προσωπικό στοίχημα”

Τέμπη: Εβδομάδα απολογιών για τη σιδηροδρομική τραγωδία

 

Δυό συνεντεύξεις και μια δημοσκόπηση και μια δήλωση διαμόρφωσαν κατά τη χθεσινή μέρα το πολιτικό κλίμα.

Ο κυβερνητικός εκπρόσωπος Γιάννης Οικονόμου μιλώντας στον ΣΚΑΪ και στην εκπομπή «Σήμερα»  άφησε ανοιχτό το θέμα της υποψηφιότητας του Κώστα Αχ. Καραμανλή με δύο φράσεις:

  • «(Η παραίτηση του υπουργού Μεταφορών) ήταν κομμάτι της πολιτικής ευθύνης που ανελήφθη ότι (όλοι) όφειλαν να ξέρουν το μαύρο χάλι που υπήρχε στη διοίκηση του ΟΣΕ. «Σε επίπεδο πρωθυπουργού, η εικόνα αυτή δεν είχε φτάσει, δεν είχε μεταφερθεί τέτοια εικόνα, αυτό που θέλω να σας πω είναι ότι οι αρμόδιοι όφειλαν να ξέρουν»
  • «Το θέμα της υποψηφιότητάς του θα τεθεί όταν έρθει η ώρα, τώρα δεν είναι του παρόντος».

Η συνέντευξη και οι κατηγορίες Τσίπρα

Σε συνέντευξή του στο MEGA o αρχηγός του ΣΥΡΙΖΑ Αλέξης Τσίπρας εμφανίστηκε έντονα επικριτικός στην παρούσα κυβέρνηση για τα Τέμπη και το παρελθόν του κυβερνώντος κόμματος για το πρόβλημα των υποδομών, διατήρησε την επιλεκτική μνήμη του σε όσα αφορούν πως αντιμετώπισε τραγωδίες επί των ημερών του.

  • Επισήμανε ότι η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε «ευθύνη» σε «κρίσιμες στιγμές» για «υποθέσεις μάλιστα που δεν αφορούσαν τα δικά τους πεπραγμένα». «Το 2015 ανέλαβα την ευθύνη να μην οδηγηθεί η χώρα στη χρεοκοπία και βρέθηκα στο στόχαστρο της κριτικής ότι έκανα κωλοτούμπα”. Βέβαια, η αμνησία του κ.Τσίπρα διέγραψε την τραγική (δική του και του Γιάνη Βαρουφάκη) διαχείριση του 2025, που οδήγησε τη χώρα ένα βήμα πριν τον γκρεμό, όπως και το δραματικό δημοψήφισμα της κωλοτούμπας (που επιχειρεί δια της πλάγιας ομολογίας να απενοχοποιήσει)
  • “Αργότερα, είπε, ανέλαβα την ευθύνη για να κάνω αυτό που θεωρούσα πατριωτικό συμφέρον για τη χώρα και βρέθηκα στο στόχαστρο της κριτικής για τη συμφωνία των Πρεσπών . Ανέλαβα την ευθύνη και σε τραγωδίες που και ‘γώ έζησα με απώλειες ανθρώπινης ζωής (ΣΣ. Τραγωδίες στο Μάτι και την Μάνδρα).
  • Όταν ρωτήθηκε, όμως, και για την διαφορετική τοποθέτηση σε σχέση με τις δικές του ευθύνες για το Μάτι -όταν μιλούσε για διαχρονικές ευθύνες- απάντησε: «Είναι δύσκολο να συμψηφίζει κανείς τραγωδίες. Ωστόσο, η μία οφείλεται σε ακραίο φυσικό φαινόμενο, προκλήθηκε από φυσική καταστροφή που επεκτάθηκε λόγο της κάκιστης διαχείρισης του κρατικού μηχανισμού. Στην δεύτερη έχουμε μία τραγωδία που οφείλεται σε καθαρά ανθρωπογενή αίτια».
  • Τέλος, ο κ. Τσίπρας έδωσε στοιχεία για τη διαχείριση της κυβέρνησης του σε ό,τι αφορά τα δίκτυα και τη λειτουργία των Ελληνικών σιδηροδρόμων τα οποία η κυβέρνηση διέψευσε πλήρως κατηγορώντας τον ότι «επέλεξε, για μια ακόμη φορά, να κινηθεί στο μονοπάτι του χθες»

Η δημοσκόπηση – μήνυμα για τη Νέα Δημοκρατία

Στο μεταξύ, από το “λιγότερο καλό” στο … “περισσότερο κακό” για την κυβέρνηση προχωρούν οι δημοσκοπήσεις στην “εν βρασμώ” κοινωνία. Έτσι, νέα δημοσκόπηση της εταιρείας MRB για λογαριασμό του ΟΡΕΝ TV, κατέγραψε την οργή και την απογοήτευση των πολιτών για όσα συνέβησαν στα Τέμπη. Και αυτήν την εισπράττει κυρίως το κυβερνών κόμμα.

Ωστόσο, παρά τις απώλειες, η ΝΔ συνεχίζει να διατηρεί (αν και στον… κατήφορο πλέον) προβάδισμα έναντι του ΣΥΡΙΖΑ, που μειώνει τη διαφορά χωρίς να κερδίζει σημαντικούς “πόντους”, αφού ό,τι χάνεται από τη ΝΔ, τη στιγμή αυτή τουλάχιστον, πηγαίνει στην γκρίζα ζώνη και την αποχή. Είναι χαρακτηριστικό επίσης και το γεγονός ότι μείωση των ποσοστών του εμφανίζει και το ΠΑΣΟΚ.

Το πρώτο συμπέρασμα από αυτή τη δημοσκόπηση είναι ότι ο θυμός του κόσμου αφορά όλα τα κόμματα που κυβέρνησαν (46,8%), αλλά χτυπά με βρόντο κυρίως την πόρτα της Νέας Δημοκρατίας, που χάνει δημοσκοπικά το 4% της δύναμης της, όπως καταγραφόταν  σε δημοσκόπηση της ίδιας εταιρείας τον Σεπτέμβριο του 2022, ενώ βλέπει τη δημοσκοπική δια φορά της από τον ΣΥΡΙΖΑ να μειώνεται από 7,5% σε 3,2%.

Το “προσωπικό στοίχημα” του πρωθυπουργού

Ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης προήδρευσε χθες σύσκεψης που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου με τους εκπροσώπους του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της Hellenic Train με αντικείμενο την επανεκκίνηση των σιδηροδρόμων.

Στη διάρκεια της σύσκεψης, σύμφωνα με πληροφορίες, συζητήθηκε το χρονοδιάγραμμα επανεκκίνησης με πρόσθετα μέτρα ασφάλειας, η αυστηρή τήρηση του χρονοδιαγράμματος για την υλοποίηση της σύμβασης σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, η ενδελεχής επιθεώρηση των υποδομών και η ενίσχυση του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ με προσωπικό.

Οι σχετικές ανακοινώσεις έγιναν χθες το απόγευμα, από τον υπουργό Επικρατείας, αρμόδιο και για Θέματα Υποδομών και Μεταφορών Γιώργο Γεραπετρίτη.

Κατά τη διάρκεια της σύσκεψης ο πρωθυπουργός τόνισε:

“Ήθελα να συναντηθούμε σήμερα, μαζί και με τους εκπροσώπους της Hellenic Train, για να δηλώσω με τον πιο κατηγορηματικό τρόπο ότι η ανάταξη των σιδηροδρόμων μας δεν αποτελεί απλά ένα καθολικό αίτημα της ελληνικής κοινωνίας, αλλά αποτελεί πια κι ένα προσωπικό δικό μου στοίχημα και αυτό άλλωστε είναι και το περιεχόμενο της ανάληψης της πολιτικής ευθύνης από πλευράς μου. Είναι μία αναγνώριση διαχρονικών παθογενειών που οδήγησαν σε αυτό το ατύχημα, είναι όμως και η άρνηση της συνθηκολόγησης με τις αιτίες που το προκάλεσαν. Και με αυτές τις αιτίες έχουμε κηρύξει όλοι πόλεμο και τον πόλεμο αυτόν πρέπει να τον κερδίσουμε”.

 

Καμία δημοσίευση για προβολή