Χούθι: Ανάστατη η ναυτιλία παρά την εμπλοκή του ναυτικού συνασπισμού των ΗΠΑ στην Ερυθρά Θάλασσα

H πανευρωπαϊκή οργάνωση EuroCommerce, κάλεσε τα θεσμικά όργανα της Ε.E. και τα κράτη μέλη να επιλύσουν την κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα

Στο σκοτάδι παραμένουν οι ναυτιλιακές εταιρείες για το τι μέλλει γενέσθαι στην Ερυθρά Θάλασσα μετά τη δημιουργία του διεθνούς ναυτικού συνασπισμού που συγκροτήθηκε από τις ΗΠΑ για την επίβλεψη και καταστολή ενδεχόμενων νέων περιστατικών στην περιοχή από τους αντάρτες Χούθι.

Πολλές εταιρείες όπως είπαν πηγές ναυτιλιακών κολοσσών στο Reuters συνεχίζουν να ακυρώνουν διαδρομές και συμβόλαια, κάτι που δημιουργεί αναπόφευκτους τριγμούς στο διεθνές εμπόριο.

Αξιωματούχοι ναυτιλιακής ασφάλειας ανέφεραν στο Reuters ότι είναι λίγες πρακτικές λεπτομέρειες έχουν γίνει γνωστές για την πρωτοβουλία που ξεκίνησε την Τρίτη η Ουάσιγκτον και για το εάν θα εμπλακεί άμεσα σε περίπτωση περαιτέρω ένοπλων επιθέσεων στη θάλασσα.

Οι υποστηριζόμενοι από το Ιράν μαχητές Χούθι στην Υεμένη έχουν εντείνει από τις 19 Νοεμβρίου τις επιθέσεις σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα για να δείξουν της υποστήριξή τους στη Χαμάς καθώς η στρατιωτική επίθεση του Ισραήλ στη Γάζα συνεχίζεται. Η ομάδα έχει δεσμευτεί να συνεχίσει τις επιχειρήσεις που στοχεύουν ισραηλινά πλοία ή πλοία που κατευθύνονται προς ισραηλινά λιμάνια.

Η τελευταία απειλή των Χούθι

Τελευταία τους απειλή, να πλήξουν με πυραυλικές επιθέσεις αμερικανικά πλοία.

Καλά εκπαιδευμένοι μαχητές των Χούθι με αυξανόμενες δυνατότητες να εξαπολύουν νυχτερινές επιθέσεις έχουν εκτοξεύσει πυραύλους και εξαπολύουν θαλάσσιες επιθέσεις σε πλοία από ταχύπλοα σκάφη. Οι πύραυλοι που εκτοξεύθηκαν έχουν απωθηθεί από πολεμικά πλοία των ΗΠΑ.

«Είναι ακόμα πολλά άγνωστα για τη δράση του διεθνούς συνασπισμού. Δεν γνωρίζουμε ακριβώς πόσα πολεμικά πλοία θα εμπλακούν, πόσο καιρό θα χρειαστούν αυτά τα σκάφη για να φτάσουν στην περιοχή ή τους κανόνες εμπλοκής τους και το πραγματικό σύστημα προστασίας που θα να τεθεί σε εφαρμογή», ​​δήλωσε ο Corey Ranslem, διευθύνων σύμβουλος της βρετανικής εταιρείας παροχής συμβουλών και ασφάλειας για τους θαλάσσιους κινδύνους Dryad Global.

«Παγκοσμίως αυτή είναι μια αρκετά μικρή περιοχή, ωστόσο η παροχή προστασίας σε εμπορικά πλοία σε αυτήν την περιοχή θα μπορούσε να είναι ένα σημαντικό εγχείρημα ανάλογα με τον αριθμό των σκαφών μαζί με τυχόν αλλαγές στις τακτικές των Χούθι».

Στις 19 Νοεμβρίου, κομάντος των Χούθι προσγειώθηκαν στο Galaxy Leader με ελικόπτερο και μετέφεραν το σκάφος πίσω στο βόρειο λιμάνι της Υεμένης Χοντέιντα. Ο μεταφορέας αυτοκινήτων και το πλήρωμά του κρατούνται ακόμη, υπενθυμίζει το Reuters.

Άνοδος του κόστους των μεταφορών

Οι επιθέσεις των ανταρτών Χούθι έχουν διαταράξει μια βασική εμπορική οδό που συνδέει την Ευρώπη και τη Βόρεια Αμερική με την Ασία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ και προκάλεσαν απότομη αύξηση του κόστους μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων καθώς οι εταιρείες επιδιώκουν να μεταφέρουν τα προϊόντα τους μέσω εναλλακτικών, συχνά μεγαλύτερων διαδρομών.

Αυτό με τη σειρά του έχει πυροδοτήσει ανησυχίες για καθυστερήσεις στις παραδόσεις και αυξήσεις τιμών που θα μπορούσαν να πυροδοτήσουν μια νέα αύξηση του πληθωρισμού παγκοσμίως.

«Αναμένουμε ότι η απειλή για τη ναυτιλία θα συνεχιστεί στο ορατό μέλλον όσο συνεχίζεται η σύγκρουση στη Γάζα. Ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο ο συνασπισμός υπό την ηγεσία των ΗΠΑ θα ενωθεί, θα μπορούσαμε επίσης να δούμε το επίπεδο απειλής κατά της εμπορικής ναυτιλίας να μειώνεται εάν οι προσπάθειές τους είναι αποτελεσματικές» είπε ο Dryad’s Ranslem.

«Πολλές ναυτιλιακές εταιρείες αναγκάστηκαν να εκτρέψουν τα δρομολόγιά τους  γύρω από την Αφρική ή διέκοψαν εντελώς τις δραστηριότητές τους σε αυτήν την περιοχή. Εάν οι προσπάθειες του συνασπισμού δεν είναι αποτελεσματικές, αναμένουμε περισσότερες ναυτιλιακές εταιρείες να εκτρέπονται γύρω από το Ακρωτήριο», ανέφερε επίσης.

Οι χώρες που συμμετέχουν στον διεθνή συνασπισμό

Ο Υπουργός Άμυνας των ΗΠΑ Λόιντ Όστιν, κατά τη διάρκεια επίσκεψης αυτή την εβδομάδα στο Μπαχρέιν, όπου βρίσκεται το αρχηγείο του Ναυτικού των ΗΠΑ στη Μέση Ανατολή, είπε ότι το Μπαχρέιν, η Βρετανία, ο Καναδάς, η Γαλλία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες, η Νορβηγία, οι Σεϋχέλλες και η Ισπανία είναι μεταξύ των εθνών που εμπλέκονται στην επιχείρηση ασφαλείας της Ερυθράς Θάλασσας από τους Χούθι.

Η ομάδα θα διεξάγει κοινές περιπολίες στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και στον παρακείμενο Κόλπο του Άντεν.

«Θα κάνουν τίποτα παραπάνω εκτός από το να πετάξουν τους πυραύλους από τον ουρανό; Εάν αυτό είναι όλο, τότε κάτι τέτοιο θα δώσει τις διαβεβαιώσεις που χρειάζονται οι ναυτιλιακές εταιρείες; Δεν ξέρουμε ακόμη», είπε μια πηγή της ναυτιλιακής βιομηχανίας στο μέσο.

Το Διεθνές Ναυτιλιακό Επιμελητήριο είπε ότι αναμένει η νέα ειδική ομάδα να επιτρέψει μια «συντονισμένη προσπάθεια σε μεγάλο αριθμό στρατιωτικών πολεμικών πλοίων που θα παράσχει μια σημαντική κατασταλτική απάντηση».

Ο νέος συνασπισμός θα ηγείται αρχικά από τις ΗΠΑ και τη Βρετανία και τα άλλα μέλη με την πάροδο του χρόνου «θα πειστούν να κάνουν αυτό που τους αναλογεί», δήλωσε ο Gerry Northwood, σύμβουλος της εταιρείας θαλάσσιας ασφάλειας MAST και πρώην κυβερνήτης του βρετανικού ναυτικού.

«Οι κανόνες εμπλοκής θα διαμορφωθούν ώστε να επιτρέπουν στα εμπορικά πλοία να πλέουν μακριά από σημεία ευάλωτα σε τρομοκρατικές απειλές. Η μεταφορά της μάχης με τους Χούθι στην ξηρά ίσως αλλάξει τα δεδομένα», πρόσθεσε επίσης.

  • Με πληροφορίες από Reuters

Καμία δημοσίευση για προβολή