Οι παράγοντες αποσταθεροποίησης στην αγορά φυσικού αερίου – Άσχημες καιρικές συνθήκες και απεργίες

«Μην ξεγελιέστε από μια αίσθηση σχετικής ηρεμίας στην παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου», αναφέρει σε άρθρο του το Bloomberg αναφορικά με την επόμενη μέρα στις τιμές του φυσικού αερίου.

Κίνδυνοι από τον παγωμένο καιρό έως τις απεργίες και την όρεξη της Κίνας για καύσιμα απειλούν να διαταράξουν την ευαίσθητη ισορροπία της αγοράς, ανέφεραν στελέχη και αναλυτές στο συνέδριο Gastech στη Σιγκαπούρη αυτή την εβδομάδα.

Ουσιαστικά, οι ειδικοί προειδοποιούν ότι δεν χρειάζονται πολλά για να χαθεί αυτή η ευαίσθητη ισορροπία και τονίζουν ότι η ενεργειακή κρίση μπορεί να διαρκέσει για χρόνια ακόμη.

«Το ρωσικό αέριο εξακολουθεί να μην ρέει προς την Ευρώπη και ως εκ τούτου η όλη κατάσταση της αγοράς είναι πιο δύσκολη», δήλωσε ο Steve Hill, εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Shell Energy. «Οι τιμές LNG εξακολουθούν να είναι υψηλές και βλέπουμε την καταστροφή της ζήτησης σε διάφορες αγορές σε όλο τον κόσμο».

Η προσοχή έρχεται καθώς η αίσθηση του επείγοντος στην αγορά έχει χαλαρώσει από πέρυσι. Οι τιμές του φυσικού αερίου έχουν μειωθεί από τα επίπεδα ρεκόρ του 2022, με τα ευρωπαϊκά αποθέματα να βρίσκονται σε εποχικά υψηλά και μικρό ανταγωνισμό από την Ασία για αποστολές υγροποιημένου φυσικού αερίου. «Ενδεχομένως έχουμε λίγο υπερβολικό εφησυχασμό», είπε ο Hill.

Σε σχόλιό τους υπογραμμίζουν πώς ο αντίκτυπος της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία συνεχίζει να φαίνεται σε όλες τις αγορές εμπορευμάτων. Η παγκόσμια αγορά φυσικού αερίου πρόκειται να παραμείνει σφιχτή μέχρι το 2025, όταν θα κυκλοφορήσει περισσότερη προσφορά, δήλωσε ο Yukio Kani, παγκόσμιος διευθύνων σύμβουλος της Jera Co., ενός από τους κορυφαίους εισαγωγείς LNG στον κόσμο.

Η βιασύνη της Ευρώπης να καταργήσει σταδιακά το ρωσικό φυσικό αέριο σημαίνει ότι η περιοχή εξαρτάται πολύ περισσότερο από το LNG, αναγκάζοντας τον εφοδιασμό να εκτραπεί από την Ασία. Ένας κρύος χειμώνας ή μια ξαφνική ανάκαμψη της οικονομικής δραστηριότητας στην Κίνα – τον κορυφαίο εισαγωγέα LNG στον κόσμο – θα μπορούσε να φέρει αντιμέτωπη την Ευρώπη και την Ασία με περιορισμένη προσφορά καυσίμων, απειλώντας έναν πόλεμο προσφορών που θα μπορούσε να οδηγήσει σε υψηλότερες τιμές.

«Μερικές εβδομάδες χαμηλότερων θερμοκρασιών θα επιδεινώσουν σημαντικά την κατάσταση», εκτίμησε ο γενικός γραμματέας του International Energy Forum, Joseph McMonigle. «Θα υπάρξει μεγαλύτερος ανταγωνισμός για προμήθειες εάν έχουμε νέες καταστάσεις λόγω καιρού ή άλλων περιστατικών», τόνισε ο ίδιος.

Επίσης, ένας ακόμη απρόβλεπτος παράγοντας που θα μπορούσε κάλλιστα να αποσταθεροποιήσει την αγορά είναι η Κίνα: οι εισαγωγές LNG για τους πρώτους οκτώ μήνες του 2023 αυξήθηκαν κατά 11% από την ίδια περίοδο πέρυσι. Βέβαια δεν πλησίασαν στα επίπεδα του 2021, όταν η χώρα κατέστη με διαφορά ο μεγαλύτερος αγοραστής του καυσίμου.

«Εάν η Κίνα αρχίσει να αυξάνει ξανά τις εισαγωγές, αυτό θα είχε αντίκτυπο στην Ευρώπη», δήλωσε ο Erik Nyheim, διευθύνων σύμβουλος της Hoegh LNG Holding. «Εξακολουθούν να υπάρχουν κίνδυνοι και ευαισθησία στο σύστημα», συμπλήρωσε.

Τέλος, οι traders παρακολουθούν προσεκτικά τα blackouts και τις απεργιακές κινητοποιήσεις στην Αυστραλία, καθώς ενδέχεται να σταματήσει η λειτουργία ορισμένων εργοστασίων LNG στη χώρα. Ενδεικτικά, σήμερα ξεκίνησαν κάποιες απεργίες σε δύο μονάδες επεξεργασίας, οι οποίες πέρυσι συνεισέφεραν περίπου το 7% της παγκόσμιας παραγωγής.

Παρότι αρχικά ο αντίκτυπος των απεργιών θα είναι κατά πάσα πιθανότητα περιορισμένος, κάθε παρατεταμένη αναστάτωση στην αγορά απειλεί την ομαλή ροή των εισαγωγών στην κορύφωση της χειμερινής περιόδου για το βόρειο ημισφαίριο. Κάτι τέτοιο θα ανέβαζε βέβαια και τις τιμές.

«Δεν θα διαφύγουμε τον κίνδυνο τα επόμενα χρόνια μέχρι να βελτιωθεί η προμήθεια», δήλωσε ο Colin Parfitt, υψηλόβαθμο στέλεχος στην Chevron.

Καμία δημοσίευση για προβολή