Πώς η Boeing έχασε δύο δισεκατομμύρια δολάρια και γιατί η ευθύνη βαραίνει αποκλειστικά τον Τραμπ

Air Force One

Σε πραγματικό βασανιστήριο έχει ματατραπεί ένα project που κανονικά θα έπρεπε να αποτελεί “money-maker” για μια από τις μεγαλύτερες κατασκευάστριες αεροσκαφών στον πλανήτη. Και η ευθύνη πάει τουλάχιστον μια… τετραετία πίσω. Σύμφωνα με την τελευταία έκθεση αποτελεσμάτων της, η Boeing έχασε άλλα 482 εκατομμύρια δολάρια από την κατασκευή δύο αεροσκαφών που θα γίνουν το νέο Air Force One. Η εταιρεία απέδωσε τις απώλειες στο υψηλότερο από το εκτιμώμενο κόστος κατασκευής, στις αλλαγές στη μηχανική, στην εργασιακή αστάθεια και στις διαπραγματεύσεις με τους προμηθευτές. Η Boeing έχει συμβόλαιο για την αντικατάσταση του ζεύγους των jumbo jet 747-200B που μεταφέρουν τον πρόεδρο των ΗΠΑ σε όλο τον κόσμο.

Διαρκείς απώλειες

Γνωστά ως VC-25B, τα νέα αεροσκάφη θα είναι μεγαλύτερα και πιο αποδοτικά σε καύσιμα, επιτρέποντας στην Πολεμική Αεροπορία των ΗΠΑ να εξοικονομήσει περίπου 1,9 δισ. δολάρια σε δαπάνες λειτουργίας και συντήρησης κατά τη διάρκεια της 20ετούς έως 30ετούς ζωής των αεροσκαφών. Όμως, τα συνεχιζόμενα προβλήματα έχουν ανεβάσει τις συνολικές απώλειες της Boeing σε πάνω από 2 δισ. δολάρια από την έναρξη της κατασκευής το 2018, και η εταιρεία έχει μεταθέσει την ημερομηνία παράδοσης των δύο αεροσκαφών κατά άλλα δύο χρόνια πίσω, στο 2026, ανέφερε το CNN.

Ο Ντόναλντ Τραμπ συμμετείχε προσωπικά στις διαπραγματεύσεις με την Boeing όταν ήταν στον Λευκό Οίκο και απείλησε να ακυρώσει τη σύμβαση. Η κυβέρνησή του υπέγραψε τελικά μια συμφωνία σταθερής τιμής που αφήνει την Boeing υπεύθυνη για τυχόν υπερβάσεις του κόστους. Το κόστος του έργου θεωρείται πλέον ότι ξεπερνά κατά πολύ τα 5 δισ. δολάρια. Όταν η κυβέρνηση αντικατέστησε για τελευταία φορά το Air Force One κατά τη διάρκεια της διακυβέρνησης του Τζορτζ Μπους, ο λογαριασμός ήταν 660 εκατομμύρια δολάρια, ή περίπου 1,45 δισ. σημερινά δολάρια, ανέφεραν προηγουμένως οι LA Times.

“Δεν έπρεπε να το αναλάβουμε”

Πέρυσι, ο Ντέιβ Καλχούν, ο διευθύνων σύμβουλος της Boeing, παραδέχθηκε ότι η υπογραφή της σύμβασης ήταν λάθος. “Το Air Force One θα το αποκαλέσω απλώς μια πολύ μοναδική στιγμή, μια πολύ μοναδική διαπραγμάτευση, ένα πολύ μοναδικό σύνολο κινδύνων που η Boeing μάλλον δεν έπρεπε να είχε αναλάβει, αλλά είμαστε εδώ που είμαστε“, δήλωσε δημοσίως σε μια παλαιότερη γενική συνέλευση για τα αποτελέσματα της εταιρείας, αν και τελευταία επιχείρησε να δώσει έναν πιο θετικό τόνο.

Συγκεκριμένα, δήλωσε στο Defense News ότι η ανάκαμψη στο τμήμα Άμυνας, Διαστήματος και Ασφάλειας της Boeing ήταν “πιο αργή από ό,τι θα ήθελα“. Πρόσθεσε όμως ότι “είμαστε σίγουροι για το μέλλον και η πορεία μας προς την ομαλοποίηση της απόδοσης του περιθωρίου κέρδους BDS εντός του ’25 και του ’26 είναι άθικτη“. Τα έσοδα αυξήθηκαν κατά 13% στα 18,1 δισ. δολάρια, αντανακλώντας την παράδοση 105 εμπορικών αεροσκαφών, ενώ οι καθαρές ζημίες μειώθηκαν από 3,3 δισ. δολάρια σε 1,6 δισ. δολάρια. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο παραγγελιών ανέρχεται σε 469 δισ. δολάρια και περιλαμβάνει περισσότερα από 5.100 εμπορικά αεροσκάφη.

Καμία δημοσίευση για προβολή