Πώς η εκμάθηση ξένων γλωσσών επηρεάζει την επεξεργασία της μουσικής στον εγκέφαλο

Σύμφωνα με παλιότερες έρευνες, οι δραστηριότητες που περιλαμβάνουν μουσική ενισχύουν τις ικανότητες εκμάθησης ξένων γλωσσών και επηρεάζουν την διεργασία του λόγου στον εγκέφαλο. Νέα έρευνα έρχεται να προσθέσει στοιχεία και για την αντίστροφη συσχέτιση: η εκμάθηση ξένων γλωσσών μπορεί να επηρεάσει την αντίληψη της μουσικής από τον εγκέφαλο.

Ο ερευνητής Mari Tervaniemi από το University of Helsinki’s Faculty of Educational Sciences και το University of Turku σε συνεργασία με ερευνητές από το Πεκίνο διερεύνησαν τη συσχέτιση που υπάρχει στον εγκέφαλο μεταξύ της εκμάθησης ξένων γλωσσών και της επεξεργασίας της μουσικής. Μελετήθηκαν μαθητές ηλικίας 8-11 ετών στην Κίνα, κατά την διάρκεια ενός σχολικού έτους, οι οποίοι παρακολουθούσαν μουσικά μαθήματα και μαθήματα Αγγλικών. Η ανταπόκριση του εγκεφάλου σχετιζόμενη με τα ακουστικά ερεθίσματα καταμετρήθηκε στα παιδιά πριν και μετά την παρακολούθηση των προγραμμάτων. Ο Tervaniemi συνέκρινε τα αποτελέσματα με τα αντίστοιχα άλλων μαθητών που είχαν παρακολουθήσει διαφορετικά προγράμματα.

«Σύμφωνα με τα ευρήματα, τόσο η μουσική όσο και η εκμάθηση της ξένης γλώσσας είχαν επίδραση στην επεξεργασία των ακουστικών ερεθισμάτων από τον εγκέφαλο» σχολίασε.

Παραδόξως, η συμμετοχή στο μάθημα Αγγλικών ενίσχυσε την επεξεργασία μουσικών συναφών ήχων.

«Μια πιθανή εξήγηση για το εύρημα αυτό είναι το γλωσσικό υπόβαθρο των παιδιών, καθώς η κατανόηση της κινεζικής, η οποία είναι μια τονική γλώσσα, βασίζεται σε μεγάλο βαθμό στην αντίληψη του τόνου και της μουσικότητας, με αποτέλεσμα τα άτομα που συμμετείχαν στην μελέτη να χρησιμοποιούν ακριβώς αυτό το χαρακτηριστικό κατά την εκμάθηση. Για ‘αυτό η παρακολούθηση του μαθήματος Αγγλικών διευκόλυνε τις πρώιμες νευρικές ακουστικές διαδικασίες περισσότερο από τη μουσική εκπαίδευση»

Ο Tervaniemi αναφέρει ότι τα αποτελέσματα υποστηρίζουν την ιδέα ότι οι μουσικές και γλωσσικές λειτουργίες του εγκεφάλου συνδέονται στενά με την ανάπτυξη του εγκεφάλου. Τόσο η μουσική όσο και η εκμάθηση γλώσσας ρυθμίζουν την ακουστική αντίληψη. Ωστόσο, το αν έχουν παρόμοια ή διαφορετικά αποτελέσματα στον αναπτυσσόμενο εγκέφαλο των παιδιών σχολικής ηλικίας δεν έχει διερευνηθεί συστηματικά σε προηγούμενες μελέτες.

Στην αρχή των μαθημάτων, ο αριθμός των παιδιών που μελετήθηκαν με τη χρήση ηλεκτροεγκεφαλογράφου (ΗΕΓ) ήταν 120, εκ των οποίων περισσότερα από 80 συμμετείχαν επίσης σε καταγραφές ΗΕΓ και ένα χρόνο αργότερα, μετά το πρόγραμμα.

Καμία δημοσίευση για προβολή