Πώς μια σχετικά άγνωστη ουκρανική εταιρεία προκαλεί νέα προβλήματα στο J-20, το stealth μαχητικό της Κίνας

Η Κινά, μαζί με τις ΗΠΑ και τη Ρωσία, είναι από τις ελάχιστες χώρες στον κόσμο που διαθέτει μαχητικό αεροσκάφος 5ης γενιάς, το Chengdu J-20, γνωστό και ως «Πανίσχυρος Δράκοντας», το οποίο μάλιστα έχει ενταχθεί λειτουργικά στην πολεμική αεροπορία της χώρας.

Όπως έχει γράψει πρόσφατα το economico.gr, το Πεκίνο επιχειρεί να αναβαθμίσει το J-20 στον κρίσιμο τομέα του κινητήρα. Σήμερα το κινεζικό αεροσκάφος χρησιμοποιεί τον ρωσικό κινητήρα AL-31F, ο οποίος βρίσκεται στα Su-35, ωστόσο, στόχος της Κίνας είναι να εφοδιάσει το μαχητικό της με τον εγχώριας παραγωγής κινητήρα WS-10C, ο οποίος, όμως, ακόμα βρίσκεται στο στάδιο της ανάπτυξης και, μάλιστα, έχει συναντήσει πολλά προβλήματα.

Το πρόβλημα του νέου κινητήρα

Στην προσπάθειά της να αποδεσμευτεί από τη ρωσική εξάρτηση σε κινητήρες μαχητικών αεροσκαφών, αλλά και ενώπιον των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η εγχώρια βιομηχανία, η Κίνα σκέφτηκε μια άλλη λύση: να αγοράσει μια εταιρεία με μακρά εμπειρία και γνώση στον σχεδιασμό και την παραγωγή κινητήρων για μαχητικά τζετ και μέσω αυτής να προχωρήσει στην κατασκευή του νέου κινητήρα για το J-20, αλλά και να μπει δυναμικά στον κρίσιμο αυτό τομέα της αμυντικής βιομηχανίας.

Κάπου εδώ μπαίνει και η ουκρανική εταιρεία JSC Motor Sich, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές κινητήρων για αεροσκάφη παγκοσμίως, την οποία επιχείρησε να αγοράσει η κινεζική εταιρεία Beijing Skyrizon Aviation, στη λογική «αν δεν μπορείς να το κατασκευάσεις, αγόρασε κάποιον που μπορεί», με στόχο να αποκτήσει την τεχνογνωσία και τις κατασκευαστικές ικανότητες της Motor Sich (και) για τους κινητήρες του J-20.

Κρατικοποίηση

Ωστόσο, τα πράγματα πήραν ανάποδη τροπή για την Κίνα, όταν ουκρανικό δικαστήριο «πάγωσε» όλα τα assets της εταιρίες, ενώ η Υπηρεσία Εθνικής Ασφάλειας της Ουκρανίας ανακοίνωσε ότι η εταιρεία περνά σε κρατικά χέρια, ισχυριζόμενη ότι η Skyrizon δεν είναι μια ανεξάρτητη ιδιωτική οντότητα, αλλά αποτελεί μέρος του στρατιωτικού-βιομηχανικού τμήματος των κινεζικών Ενόπλων Δυνάμεων.

Νωρίτερα, οι ΗΠΑ είχαν εντάξει την Skyrizon σε «μαύρη λίστα» ενώ ο Ουκρανός πρόεδρος Βολοντιμίρ Ζελένσκι είχε υπογράψει διάταγμα που απαγόρευε την εξαγορά της Motor Sich από την κινεζική εταιρεία, επικαλούμενος ζήτημα «εθνικής ασφάλειας». Οι Κινέζοι έχουν απαντήσει με αγωγή κατά της Ουκρανίας για απαλλωτρίωση της επένδυσής τους.

Πισωγύρισμα

Η εξέλιξη αυτή, πάντως, δημιουργεί νέο πρόβλημα στην ανάπτυξη των J-20 καθώς το Πεκίνο είχε επενδύσει πολλά στην εξαγορά της Motor Sich, η οποία θα του επέτρεπε να αποκτήσει έναν μεγάλο «παίκτη» στον κρίσιμο τομέα του σχεδιασμού, ανάπτυξης και κατασκευής κινητήρων αεροσκαφών. Έτσι, πλέον το βάρος γυρίζει στην εγχώρια βιομηχανία, με την ελπίδα ότι οι προσπάθειες για νέο κινητήρα θα στεφθούν με επιτυχία.

Καμία δημοσίευση για προβολή