Θετικά τα μηνύματα για την ακτοπλοϊκή κίνηση το 2024 – Εξετάζεται η εισαγωγή του μοντέλου των slots στα λιμάνια

Μόνο από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας - τον Πειραιά - το 2023 διακινήθηκαν συνολικά 16.158.000 εκατ. επιβάτες, έναντι 14.976.000 το 2022 και 11.846.000 το 2021 - Μεταξύ άλλων, εξετάζεται και η εισαγωγή του μοντέλου των slots (χρονοθυρίδων) στη λειτουργία των λιμένων, όπως στα μεγάλα αεροδρόμια.

Θετικό πρόσημο αναμένεται να καταγράψει η ακτοπλοϊκή κίνηση εφέτος στην Ελλάδα, με τις πρώτες εκτιμήσεις των ακτοπλόων κάνουν λόγο για αύξηση των επιβατών κατά 5% σε σύγκριση με το 2019, το τελευταίο προπανδημικό έτος χωρίς καθόλου περιοριστικά μέτρα στις μετακινήσεις.

Όπως γράφει το ΑΠΕ-ΜΠΕ επικαλούμενο τουριστικές πράκτορες, η τουριστική κίνηση πριν το Καλοκαίρι εκτιμάται πως θα κορυφωθεί τη Μεγάλη Εβδομάδα του Πάσχα – εφέτος η Κυριακή του Πάσχα θα είναι στις 5 Μαΐου – ενώ παράλληλα εν όψει και της επερχόμενης θερινής περιόδου, τα τερματικά των ακτοπλοϊκών εταιρειών δέχονται ήδη κρατήσεις και εκδίδουν ακτοπλοϊκά εισιτήρια σε υψηλότερους ρυθμούς από πέρυσι.

Σύμφωνα με την Ελληνική Στατιστική Αρχή (ΕΛΣΤΑΤ), το 2019 διακινήθηκαν με την ακτοπλοΐα συνολικά 19 εκατ. επιβάτες στα βασικότερα λιμάνια της χώρας ενώ διακινήθηκαν επιπλέον 16 εκατ. επιβάτες μεταξύ των πορθμείων της Ελλάδος.

Όπως αναφέρεται σε ειδική έκδοση του ΙΝΣΕΤΕ, η επιβατική κίνηση εσωτερικού στην ακτοπλοΐα (δεν περιλαμβάνεται, η Αδριατική Θάλασσα) αυξήθηκε το 2023 κατά 6,7%, σε σύγκριση με το 2022, ενώ η εκτίμηση για τον αριθμό των επιβατών ανερχόταν σε 18,7 εκατ., έναντι 17,5 εκατ. το 2022.

Στοιχεία που έχει στη διάθεσή του το ΑΠΕ-ΜΠΕ αναφέρουν, ότι μόνο από το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας – τον Πειραιά – το 2023 διακινήθηκαν συνολικά 16.158.000 εκατ. επιβάτες, έναντι 14.976.000 το 2022 και 11.846.000 το 2021 (αύξηση +8% και +35%, αντίστοιχα).

Τιμές ακτοπλοϊκών εισιτηρίων στο ίδιο (ακριβό) επίπεδο με πέρυσι

Αναφορικά με τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, αυτές φαίνεται πως παραμένουν για τους περισσότερους προορισμούς στο ίδιο (ακριβό) επίπεδο με πέρυσι, ενώ ο σύνδεσμος των ακτοπλόων έχει ζητήσει τη διατήρηση του μειωμένου ΦΠΑ 13% στους επιβάτες και μάλιστα την επέκταση του και στα Ι.Χ. αυτοκίνητα από 1ης Ιανουαρίου 2025.

Φέτος αναμένεται για πρώτη φορά να λειτουργήσει με πρωτοβουλία του γενικού γραμματέα Λιμένων, Ευάγγελου Κυριαζόπουλου, παρατηρητήριο τιμών για την ακτοπλοΐα σε 20 βασικούς νησιωτικούς προορισμούς, στις οποίες περιλαμβάνονται και ενδονησιωτικά δρομολόγια πλοίων, όπως και άγονων γραμμών. Επίσης, εξετάζεται και η εισαγωγή του μοντέλου των slots (χρονοθυρίδων) στη λειτουργία των λιμένων, όπως αυτό το σύστημα λειτουργεί στα μεγάλα αεροδρόμια. Τα slots, που είναι αρκετά διαδεδομένα στις αερομεταφορές, εξασφαλίζουν τα δρομολόγια σε συγκεκριμένες ημερομηνίες και ώρες.

Ο υπουργός Ναυτιλίας μιλώντας πρόσφατα σε δημοσιογράφους για την ασφάλεια των επιβατών στις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες εν όψει της θερινής περιόδου και των θετικών μηνυμάτων για υψηλές επιδόσεις στο τουρισμό, διαβεβαίωσε πως θα διενεργούνται από το Λιμενικό Σώμα όλοι οι απαραίτητοι έλεγχοι. Ανέφερε ότι “το θέμα της ασφάλειας αποτελεί μόνιμη πρόκληση για τις χώρες με θάλασσα και ακτοπλοΐα”.

Πρωτοβουλίες για “πράσινη” μετάβαση

Παράλληλα, σε εξέλιξη βρίσκεται από το υπουργείο Ναυτιλίας σειρά πρωτοβουλιών για την εξασφάλιση χρηματοδοτικών εργαλείων σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης με σκοπό την “πράσινη” ενεργειακή μετάβαση της ακτοπλοΐας.

Στο προσεχές χρονικό διάστημα αναμένεται να υπογραφεί μεταξύ του υπουργείου Ναυτιλίας και της Μονάδας Ωρίμανσης Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας (Project Preparation Facility – PPF) του ΤΑΙΠΕΔ η σύμβαση που αφορά στην προκήρυξη διεθνούς διαγωνισμού για την πρόσληψη συμβούλου που θα εκπονήσει μελέτη και θα αφορά το σχεδιασμό ειδικού ταμείου για το ενεργειακό “πρασίνισμα” της ακτοπλοΐας.

Ο σύμβουλος που θα επιλεγεί από τη σχετική διαδικασία θα πρέπει μέσω της μελέτης αυτής να προσδιορίζει τις χρηματοδοτικές ανάγκες, την προτεινόμενη τεχνολογία αλλά και τα χαρακτηριστικά του υφιστάμενου στόλου. Επίσης θα πρέπει να περιλάβει μελέτη κόστους-οφέλους (cost-benefit analysis) και να παραδώσει επιχειρησιακό σχέδιο για το εργαλείο χρηματοδότησης με στόχους χρηματο-οικονομικής πρόβλεψης. Το συγκεκριμένο ταμείο δεν αποκλείεται να λειτουργήσει σαν ταμείο Χαρτοφυλακίου και σαν ενδιάμεσο να έχει την Eλληνική Aναπτυξιακή Eπενδυτική Tράπεζα.

Σε επίπεδο Ε.Ε. το υπουργείο συνεχίζει τις διαπραγματεύσεις ενώ σε πρώτη φάση έχουν εξασφαλιστεί 80 εκατ. Ευρώ από το ΕΣΠΑ. Επίσης υπάρχουν συζητήσεις και για συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, ενώ θα μπορούν να αξιοποιηθούν και Ευρωπαϊκά κονδύλια για τις άγονες γραμμές. Οι διαπραγματεύσεις θα είναι διαρκείς για τα επόμενα χρόνια, ενώ στο πλαίσιο αυτό θα αξιοποιηθούν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.

Σημειώνεται ότι στο τέλος Μαΐου με αρχές Ιουνίου, η Attica Group με τα Nαυπηγεία Ελευσίνας αναμένεται να υπογράψουν την πρώτη τους σύμβαση για την κατασκευή νεότευκτου πλοίου της ακτοπλοΐας μετά από 17 χρόνια, μια εξέλιξη ευπρόσδεκτη και ευοίωνη για το μέλλον της εγχώριας ναυπηγο-επισκευαστικής βιομηχανίας. Το πλοίο που θα ναυπηγηθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, θα έχει μήκος 100 μέτρων και θα φέρει μηχανές διπλού καυσίμου.

Καμία δημοσίευση για προβολή