Την ανάγκη φιλοτιμία: «Μας έκανε χάρη η Αμερική που μας “έκοψε” από τα F-35», λέει ο Τούρκος υπουργός Άμυνας

Όπως είναι γνωστό, από το 2019, οπότε και άρχισε την παραλαβή του ρωσικού αντιαεροπορικού συστήματος S-400, η Τουρκία – η οποία σκόπευε να παραλάβει συνολικά 200 αεροσκάφη – αποβλήθηκε από το πρόγραμμα ανάπτυξης του stealth μαχητικού F-35.

Το σχέδιο ΚΑΑΝ

Όπως είναι επίσης γνωστό, μετά τις αποτυχημένες προσπάθειες να ανανεώσει τον στόλο των μαχητικών της Πολεμικής της Αεροπορίας με πιο σύγχρονα δυτικά αεροσκάφη (ενώ, παρότι φλέρταρε, τελικά δεν ενέδωσε στις ρωσικές… σειρήνες για τα Su-35 και Su-57), η Άγκυρα έριξε όλο το βάρος στην ανάπτυξη του εγχώριου μαχητικού, του TF-X, το οποίο πρόσφατα παρουσιάστηκε επίσημα και πήρε την ονομασία ΚΑΑΝ.

Σύμφωνα με τις τουρκικές αρχές, το ΚΑΑΝ είναι ένα μαχητικό 5ης γενιάς, σχεδιασμένο στα πρότυπα του F-22, το οποίο θα έχει stealth ιδιότητες, προηγμένα συστήματα και αισθητήρες, θα μπορεί να πραγματοποιήσει πολλούς ρόλους (multi-role fighter) και αναμένεται, αν πιστέψει κάποιος τις πληροφορίες που έρχονται από την Άγκυρα, να πραγματοποιήσει την πρώτη του πτήση στις 27 Δεκεμβρίου του 2023.

Όμφακες εισί

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η έκδοση Block-10 του ΚΑΑΝ, η οποία θα παραδοθεί στη Διοίκηση της Πολεμικής Αεροπορίας της Τουρκίας, αναμένεται να έχει εξελιχθεί πλήρως έως το 2029, με την τουρκική αμυντική βιομηχανία να υποστηρίζει ότι τα πρώτα 10 μαχητικά αεροσκάφη θα παραδοθούν ετοιμοπόλεμα στην τουρκική Πολεμική Αεροπορία μεταξύ του 2030 και του 2033.

Φυσικά, η αποβολή της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35 συνεχίζει να αποτελεί… κάρφο για την Άγκυρα, η οποία, αφού προσπάθησε ανεπιτυχώς να αποζημιωθεί για την ως το 2019 συμμετοχή της στο πρόγραμμα από τις ΗΠΑ, τώρα μοιάζει να υιοθετεί στρατηγική τύπου… όμφακες εισί, όσον αφορά στην απόφαση της Ουάσινγκτον να πετάξει τη χώρα έξω από το πρόγραμμα για λόγους ασφαλείας και οπλικής συμβατότητας.

«Κατά κάποιο τρόπο μας έκαναν χάρη»

Έτσι, ο νέος Τούρκος υπουργός Άμυνας, πρώην διοικητής της διαβόητης ΜΙΤ, Γιασάρ Γκιουλέρ, ούτε λίγο ούτε πολύ ισχυρίστηκε ότι η απόφαση των ΗΠΑ για αποβολή της Τουρκίας από το πρόγραμμα των F-35 της έκανε… καλό, γιατί την υποχρέωσε να ρίξει όλο το βάρος στην ανάπτυξη του δικού της μαχητικού 5ης γενιάς (το οποίο, σύμφωνα με εκτιμήσεις, θα κοστίζει 100 εκατ. δολάριο το κομμάτι).

«Δεν μας έδωσαν το F-35. Αυτό μας ενθάρρυνε να φτιάξουμε το δικό μας αεροσκάφος. Κατά κάποιο τρόπο μας έκαναν χάρη», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Γκιουλέρ, ο οποίος, μάλιστα, στο περιθώριο στρατιωτικής έκθεσης, ανήγγειλε ότι η Τουρκία ετοιμάζεται να υπογράψει συμφωνία για τη συμμετοχή του Πακιστάν στο πρόγραμμα ανάπτυξης και υλοποίησης του «εθνικού» μαχητικού KAAN.

Συνεργασία με Αζερμπαϊτζάν

«Οι φιλικές και αδελφικές χώρες καταβάλλουν επίσης προσπάθειες για να γίνουν εταίροι σε αυτό το έργο. Μετά τη συμφωνια που υπεγράφη με το Αζερμπαϊτζάν, τώρα θα υπογραφεί και με το Πακιστάν», πρόσθεσε ο Τούρκος υπουργός Άμυνας, καθώς το υπουργείο Άμυνας του Αζερμπαϊτζάν υπέγραψε συμφωνία με την Τουρκική Αεροδιαστημική Βιομηχανία για να συνεργαστούν στο πρόγραμμα ανάπτυξης του νέου μαχητικού αεροσκάφους.

Το ποια ακριβώς θα είναι η συμμετοχή των δύο χωρών στο πρόγραμμα είναι ένα στοιχείο που δεν έχει ακόμα ξεκαθαριστεί, ωστόσο, πρέπει να σημειωθεί ότι Τουρκία και Αζερμπαϊτζάν υπέγραψαν συμφωνία και για την αναβάθμιση και των εκσυγχρονισμό των – προερχόμενων από την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης – μαχητικών αεροσκαφών τύπου Su-25 της αζέρικης Πολεμικής Αεροπορίας.

To γενικό συμπέρασμα

Τι λένε όλα αυτά; Πολλά και, μαζί, τίποτα: η Τουρκία προφανώς επενδύει πολλά στο πρόγραμμα του ΚΑΑΝ, καθώς παραμένει αποκλεισμένη από την πρόσβαση σε μαχητικά 5ης γενιάς, κάτι που δεν φαίνεται ότι θα αλλάξει σύντομα. Επίσης, η συμμετοχή Αζερμπαϊτζάν και Πακιστάν στο πρόγραμμα μπορεί να διασφαλίσει επιπλέον χρηματοδότηση, καθώς τα μαχητικά 5ης γενιάς είναι… ακριβό σπορ.

Ωστόσο, μέχρι το ΚΑΑΝ να αποδείξει ότι είναι όλα όσα η Τουρκία ισχυρίζεται ότι είναι και, φυσικά, να ενταχθεί οργανικά στην Πολεμική Αεροπορία της χώρας, η μοναδική πραγματική ελπίδα της Άγκυρας για εκσυγχρονισμό του στόλου της δεν είναι άλλη από το «πράσινο φως» από το Κογκρέσο των ΗΠΑ για την πώληση 40 νέων και κιτ αναβάθμισης 80 παλιότερων F-16 στην Τουρκία.

Καμία δημοσίευση για προβολή