To «τερμάτισαν» με τις προεκλογικές παροχές: Υπόσχονται 5,5 δις που δεν έχουν…

 Το Μαξίμου το «τερμάτισε»… Στο προεκλογικό άγχος του, «μοιράζει» δώρα, διαρρέει παροχές μόνιμου χαρακτήρα που ο Προϋπολογισμός δεν μπορεί αντικειμενικά να ικανοποιήσει.

Παρά τον πρόσθετο δημοσιονομικό χώρο που δημιουργεί το υπερπλεόνασμα του 2018 (αποτέλεσμα ανάλγητης φορομπηχτικής πολιτικής και «κουρέματος των δημοσίων επενδύσεων) έμπειροι αναλυτές, ακόμα και στελέχη του Υπουργείου Οικονομικών γνώστες των εξελίξεων, διερωτώνται που βρήκε το Μαξίμου τα διαθέσιμα ποσά και διαρρέει τόσα «δώρα».

Κύκλοι του υπουργείου λένε χαρακτηριστικά ότι  «η κυβέρνηση το παράκανε με τις διαρροές και δεν φτάνουν τα λεφτά για να καλύψουν όλες τις παροχές»! Μόνο τα πιο προβεβλημένα μέτρα που εξετάζει η κυβέρνηση, εκτιμάται ότι κοστίζουν συνολικά περί τα 5,5 δις ευρώ!

Υπενθυμίζεται ότι το πλεόνασμα του 2018 ανακοινώθηκε στο 4,4% (4,29% σε όρους εποπτείας) έναντι στόχου 3,5%. Η υπέρβαση είναι 0,79 μονάδες του ΑΕΠ ή 1,46 δις ευρώ. Αυτό το αποτέλεσμα αναμένεται να επηρεάσει θετικά και τα φετινά στοιχεία του προϋπολογισμού, με αποτέλεσμα να επανυπολογιστεί ο δημοσιονομικός χώρος που δημιουργείται.

Δημοσιονομικός χώρος, είναι η διαφορά ανάμεσα στα προβλεπόμενα έσοδα και έξοδα του προϋπολογισμού, χρήματα τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για ελαφρύνσεις του χειμαζόμενου φορολογούμενου ή (και) αναπτυξιακή πολιτική.

Από το κυβερνητικό στρατόπεδο, με το που ανακοινώθηκε ότι υπάρχουν μεγαλύτερα περιθώρια λόγω υπερπλεονάσματος, ξεκίνησαν οι διαρροές με αλόγιστα σενάρια φορολογικών ελαφρύνσεων και παροχών που, αν τα αθροίσεις, δεν φτάνουν όχι το ένα αλλά ούτε τρία υπερπλεονάσματα!

Παρά τον «ενθουσιασμό» και την προεκλογική «ταραχή» που επικρατεί στο Μαξίμου, το οικονομικό επιτελείο είναι πιο συγκρατημένο. Αν και δεν έχει διαψεύσει, επίσης δεν έχει επιβεβαιώσει τα σενάρια αυτά. Από την άλλη πλευρά, το έμπειρο, μη πολιτικό προσωπικό του υπουργείου Οικονομικών, δεν έχει λόγο να πάρει μέρος στην προπαγάνδα και, μετρώντας τα νούμερα, απορεί με την ευκολία της πολιτικής αξιοποίησης ανύπαρκτων διαθεσίμων…

Αν κάποιος βάλει κάτω τις ελαφρύνσεις και το κόστος τους στον προϋπολογισμό, τα συμπεράσματα βγαίνουν εύκολα.

  • Επιστροφή της έκπτωσης στην εφάπαξ πληρωμή του φόρου εισοδήματος: 200 εκατ. ευρώ.
  • Μείωση του κανονικού συντελεστή ΦΠΑ από το 24% στο 23%: 500 εκατ. ευρώ
  • Μείωση του κατώτερου φορολογικού συντελεστή από το 22% στο 20% : 877 εκατ. ευρώ
  • Μείωση της έκτακτης εισφοράς αλληλεγγύης: 368 εκατ. ευρώ
  • Νέα μείωση του ΕΝΦΙΑ: 209 εκατ. ευρώ
  • Μείωση του φόρου εισοδήματος για νομικά πρόσωπα: 165 εκατ. ευρώ
  • Μετάταξη ΦΠΑ στην εστίαση από το 24% στο 13%, Το πραγματικό κόστος είναι δύσκολο να υπολογιστεί, αλλά υπενθυμίζεται ότι η αύξησή του είχε σωρευτική δημοσιονομική απόδοση 437 εκατ. για όλο το 2016.
  • Ακύρωση της μείωσης του αφορολογήτου: Περίπου 2 δις ευρώ
  • Έκτακτη εφάπαξ παροχή τύπου «13ης σύνταξης» : Περίπου 600 εκατ. ευρώ

Το σύνολο, ξεπερνά τα 5,356 δις ευρώ! Προφανώς και αυτοί οι σχεδιασμοί δεν μπορούν να υποστηριχθούν από τον προϋπολογισμό.

Έχουν ακουστεί ακόμα περισσότερα μέτρα ελάφρυνσης και ενδιαφέρον έχει το βάθος χρόνου που θα δοθεί για την ενεργοποίησή τους. Όπως ενδιαφέρον έχει ποια από τα μέτρα που διαρρέει το Μαξίμου θα υιοθετηθούν τελικά επισήμως από τον πρωθυπουργό και που θα βρει τα χρήματα για να τα υλοποιήσει.

Όσοι γνωρίζουν, λένε ότι κάποια μέτρα – που αναμένεται να συζητήσουν Τσίπρας και Τσακαλώτος μετά την επιστροφή του Πρωθυπουργού από το Πεκίνο το Μεγάλο Σάββατο – θα αφορούν άμεσες προεκλογικές παροχές, άλλα όμως εκτιμάται ότι θα ενταχθούν στο πρόγραμμα της… νέας 4ετίας (πιθανότατα του κ. Μητσοτάκη).