ΟΟΣΑ για Ελλάδα: Ανάπτυξη 2,2% και επενδυτική βαθμίδα κόντρα στη παγκόσμια τάση

ΟΟΣΑ ανάπτυξη

Για το υπόλοιπο του έτους αλλά και για το ’24 ο Οργανισμός Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) “βλέπει” σημαντική ανάπτυξη ύψους 2,2% (2023) και 1,9% (2024) στην χώρα μας, ενώ ταυτόχρονα προβλέπει και επέκταση της επενδυτικής βαθμίδας.

Κόντρα στην παγκόσμια τάση

Ο ΟΟΣΑ στην ενδιάμεση έκθεση του για τις προοπτικές των κρατών-μελών του, τονίζει ότι η Ελλάδα θα συνεχίσει να αναπτύσσεται και το 2023 κόντρα στην παγκόσμια τάση για οικονομική επιβάρυνση και τα προβλήματα που δημιουργεί το υψηλό κόστος δανεισμού.

Ο διεθνής οργανισμός σημειώνει ότι ο πληθωρισμός συνεχίζει να μειώνει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών, επιβραδύνοντας την κατανάλωση. Ωστόσο, οδηγός ανάπτυξης θα παραμείνουν οι επενδύσεις, οι οποίες αναμένεται να αυξηθούν κατά 8,9% το 2023 και κατά 4.4% το 2024 με τη βοήθεια των κονδυλίων από το Ταμείο Ανάπτυξης και Ανθεκτικότητας. Ειδικότερα τονίζεται ότι για φέτος το πρόγραμμα Ελλάδα 2.0 περιλαμβάνει έργα δημοσίων επενδύσεων αξίας σχεδόν 1,0% του ΑΕΠ το 2023, και 1,7% του ΑΕΠ το 2024 με επιπλέον έργα προϋπολογισμού 0,8% ΑΕΠ που είναι ιδιωτικές επενδύσεις.

Θετικό στοιχείο για την ανάπτυξη θα είναι η μείωση της ανεργίας και οι αυξήσεις των μισθών, αν και υπογραμμίζεται ότι είναι απαραίτητη η μεγαλύτερη συμμετοχή γυναικών και νέων στην αγορά εργασίας.

Σε δημοσιονομικό επίπεδο θεωρείται ότι με τη σταδιακή απόσυρση η Ελλάδα θα συνεχίσει να αυξάνει το πρωτογενές πλεόνασμα των προϋπολογισμών της, γεγονός που θα καταστήσει εφικτή την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας.

ο ΟΟΣΑ είναι πιο αισιόδοξος από το Υπουργείο Οικονομικών

Στο μέτωπο το πληθωρισμού, ο ΟΟΣΑ είναι πιο αισιόδοξος από το Υπουργείο Οικονομικών, προβλέποντας σε όρους εναρμονισμένου ΔτΚ μέσο πληθωρισμό για φέτος στο 3,9% (έναντι 4,5% του ΥΠΟΙΚ) λόγω κυρίως της μείωσης των τιμών της ενέργειας. Τονίζεται πάντως ότι την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών θα συνεχίσει να επηρεάζει και φέτος η “διάχυση” της ακρίβειας όπως εκφράζεται από τον δομικό πληθωρισμό, ο οποίος αναμένεται να φτάσει φέτος σε μέσα επίπεδα στο 5,5% για να υποχωρήσει στο 3,3% το 2024

Ο ΟΟΣΑ σημειώνει ότι για την αντιμετώπιση πιθανών ενεργειακών διαταραχών τον επόμενο χειμώνα, η Ελλάδα συνέχισε να αυξάνει την ικανότητα αποθήκευσης μέσω συμφωνιών με γειτονικές χώρες, για παράδειγμα τη Βουλγαρία και επεκτείνει την ικανότητα εισαγωγής υγροποιημένου φυσικού αερίου.

Ο ΟΟΣΑ προβλέπει ότι οι επιδοτήσεις της ενέργειας που έχουν υιοθετηθεί για την άμβλυνση των επιπτώσεων της ενεργειακής κρίσης θα αρχίσουν να μειώνονται, καθώς οι τιμές της ενέργειας υποχωρούν και σχεδιάζεται να καταργηθούν σταδιακά έως το δεύτερο εξάμηνο του 2023, περιορίζοντας το δημοσιονομικό τους κόστος για το 2023 στο 0,5% του ΑΕΠ. Στο μεταξύ, τον Απρίλιο του 2023, οι συνταξιούχοι έλαβαν εφάπαξ πληρωμές ύψους 0,4% του ΑΕΠ που συνδέονται με την αύξηση του κόστους διαβίωσης. Άλλα δημοσιονομικά μέτρα το 2023 ανέρχονται στο 1,8% του ΑΕΠ, συμπεριλαμβανομένης για παράδειγμα μιας δημοσιονομικής επιδότησης για το κόστος των τόκων στεγαστικών δανείων.

Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση στοχεύει το πρωτογενές δημοσιονομικό ισοζύγιο σε πλεόνασμα κοντά στο 1% του ΑΕΠ το 2023 και κοντά στο 2% του ΑΕΠ το 2024. Η αυστηροποίηση της νομισματικής πολιτικής στη ζώνη του ευρώ αύξησε το κόστος δανεισμού. Για τον ιδιωτικό τομέα, τον Ιανουάριο του 2023 έφτασαν στο υψηλότερο επίπεδό τους από τον Οκτώβριο του 2016. Ωστόσο, ο νέος δανεισμός προς τον ιδιωτικό τομέα συνέχισε να αυξάνεται, καθώς οι τράπεζες επεκτείνουν τη δανειοδοτική ικανότητα με την εκκαθάριση των μη εξυπηρετούμενων δανείων και μέσω του αυξανόμενου δανεισμού της Ελλάδας.

Όπως τονίζει ο ΟΟΣΑ, η χρήση οποιωνδήποτε απρόβλεπτων δημοσιονομικών εσόδων για τη μείωση του δημόσιου χρέους, αντί για την αύξηση των μεταβιβάσεων, θα βοηθούσε στον περιορισμό της πληθωριστικής πίεσης και στην επίτευξη μιας αξιολόγησης δημόσιου χρέους στην επενδυτική βαθμίδα. Παράλληλα θα εξουδετερώσει το αυξανόμενο κόστος δανεισμού και θα στηρίξει την ανάγκη της Ελλάδας να αυξήσει τις επενδύσεις μακροπρόθεσμα.

Η ανάπτυξη θα μπορούσε επιπλέον να γίνει πιο βιώσιμη με την ενίσχυση της ικανότητας του δημόσιου τομέα για την υλοποίηση επενδύσεων, συμπεριλαμβανομένων των προτεραιοτήτων Greece 2.0 για την επέκταση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και τις ανακαινίσεις που βελτιώνουν την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων.

Τέλος, η προώθηση της υιοθέτησης της νέας πατρικής άδειας μετ’ αποδοχών στην Ελλάδα, οι ευέλικτες ρυθμίσεις εργασίας και η επέκταση των εγκαταστάσεων φροντίδας θα μπορούσαν να βελτιώσουν τα ποσοστά συμμετοχής γυναικών και νέων, διευρύνοντας τις ευκαιρίες και βοηθώντας την οικονομία να διαχειριστεί τη γήρανση του πληθυσμού της.

Καμία δημοσίευση για προβολή