Πετρέλαιο: Οι αναλυτές βλέπουν άνοδο της τιμής. Οι traders ζυγίζουν τους κινδύνους

Ιράν-Ισραήλ: Οι αναλυτές βλέπουν άνοδο της τιμής του πετρελαίου

Η κλιμάκωση της σύγκρουσης μεταξύ του Ιράν και του Ισραήλ θα αναγκάσει τους traders  πετρελαίου να επανεκτιμήσουν το πριμ γεωπολιτικού κινδύνου που πρέπει να εφαρμόσουν σε μια αγορά όπου τα σφιχτά θεμελιώδη μεγέθη προσφοράς-ζήτησης έχουν ήδη οδηγήσει τις τιμές πάνω από τα 90 δολάρια το βαρέλι,αναφέρει ανάλυση του Bloomberg.

Η επίθεση του Ιράν στο Ισραήλ σηματοδοτεί μια σαφή κλιμάκωση των εχθροπραξιών, φέρνοντας τα δύο έθνη σε άμεση σύγκρουση, αντί να πολεμούν μέσω αντιπροσώπων. Το Ιράν λέει ότι η επίθεσή του σε αντίποινα για τον βομβαρδισμό της πρεσβείας του στη Συρία “ολοκλήρωσε” τη φάση της επιθετικότητας “tit-for-tat”, αλλά το Ισραήλ επιφυλάχθηκε να ανταποδώσει το χτύπημα.

“Οι τιμές του πετρελαίου μπορεί να εκτοξευθούν στο άνοιγμα της Δευτέρας, καθώς είναι η πρώτη φορά που το Ιράν χτύπησε το Ισραήλ από το έδαφός του”, δήλωσε ο Giovanni Staunovo, αναλυτής της UBS Group AG. “Το πόσο θα διαρκέσει η όποια αναταραχή θα εξαρτηθεί επίσης από την ισραηλινή απάντηση”.

Η Ιρανική επίθεση έχει εν μέρει τιμολογηθεί

Ο κίνδυνος μιας άμεσης Ιρανικής επίθεσης στο Ισραήλ είχε ήδη τουλάχιστον εν μέρει τιμολογηθεί – το αργό αναφοράς Brent, με άνοδο 17% μέχρι στιγμής φέτος, ξεπέρασε τα 90 δολάρια το βαρέλι μετά το χτύπημα στην πρεσβεία του Ιράν.

Αλλά μετά την απάντηση του Ιράν, οι traders θα εντείνουν την προσοχή τους στις ροές μέσω των Στενών του Ορμούζ, ένα βασικό σημείο για περίπου το ένα πέμπτο του παγκόσμιου εμπορίου πετρελαίου. Η ένταση σχετικά με πιθανές διακοπές εκεί θα μπορούσε να παυξήσει το ασφάλιστρο κινδύνου του πετρελαίου με πιθανές αιχμές τυχόν επιθέσεων σε δεξαμενόπλοια.

Το Σάββατο, οι ιρανικές δυνάμεις κατέλαβαν ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κοντά στο στενό, για το οποίο είπαν ότι συνδέεται με το Ισραήλ. Ένας από τους συμμάχους του Ιράν στην περιοχή, οι Χούτι της Υεμένης, έχουν ήδη προκαλέσει χάος στη ναυτιλία επιτιθέμενοι σε πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα. Αν και αυτό δεν έχει επηρεάσει τις προμήθειες πετρελαίου, έχει αυξήσει το κόστος των ναύλων και έχει ενισχύσει τη ζήτηση πετρελαίου, καθώς ο παγκόσμιος στόλος αναγκάζεται να κάνει μεγαλύτερα ταξίδια.

Τα Στενά του Ορμούζ

Τα δεξαμενόπλοια μεταφέρουν σχεδόν 17 εκατομμύρια βαρέλια αργού πετρελαίου και συμπυκνώματος την ημέρα μέσω του θαλάσσιου δρόμου

Οι τιμές, οι οποίες ήδη περιλαμβάνουν ένα ασφάλιστρο κινδύνου περίπου 10 δολαρίων το βαρέλι, είναι έτοιμες να ωθηθούν προς τα πάνω, σύμφωνα με τον Iman Nasseri, διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας συμβούλων FGE για τη Μέση Ανατολή. Οι τιμές θα μπορούσαν να προσθέσουν άλλα 2 έως 5 δολάρια το βαρέλι λόγω της ανησυχίας για περαιτέρω ισραηλινά αντίποινα ή ιρανικές παρεμβάσεις στη ναυσιπλοΐα γύρω από τον Περσικό Κόλπο, είπε.

Μια ασταθής Μέση Ανατολή προσθέτει ένα ασφάλιστρο κινδύνου σε μια αγορά όπου η ισχυρή ζήτηση αναμειγνύεται με μια πειθαρχημένη πολιτική παραγωγής του ΟΠΕΚ+ για να μειωθούν τα παγκόσμια αποθέματα και να ωθήσουν τις τιμές προς τα πάνω.

Η Vitol Group, ο μεγαλύτερος έμπορος πετρελαίου στον κόσμο, δήλωσε την περασμένη εβδομάδα ότι η αύξηση της ζήτησης είναι πιθανό να ξεπεράσει τις περισσότερες προβλέψεις φέτος. Εν τω μεταξύ, ο Seb Barrack, επικεφαλής των εμπορευμάτων στο hedge fund Citadel δήλωσε ότι αναμένει ότι η αγορά πετρελαίου θα γίνει “εξαιρετικά σφιχτή” αργότερα φέτος.

“Οι αγορές ενέργειας θα αρχίσουν να ενσωματώνουν πιο σοβαρά την απειλή της επέκτασης της σύγκρουσης και ένα σπιράλ λανθασμένων υπολογισμών”, δήλωσε ο Ayham Kamel, επικεφαλής της Μέσης Ανατολής και της Βόρειας Αφρικής στον σύμβουλο κινδύνου Eurasia Group.

Καμία δημοσίευση για προβολή