Πρόγραμμα Tempest: Γιατί η Σαουδική Αραβία θέλει να συμμετάσχει στην ανάπτυξη του πολυεθνικού μαχητικού 6ης γενιάς

Όπως έχει γράψει το economico.gr, Βρετανία, Ιταλία και Ιαπωνία συμφώνησαν πριν από λίγο καιρό να συνενώσουν δύο διαφορετικά προγράμματα ανάπτυξης εξελιγμένων μαχητικών αεροσκαφών, προκειμένου να προχωρήσουν πιο γρήγορα στην κατασκευή ενός μαχητικού 6ης γενιάς.

Έτσι, το βρετανικό πρόγραμμα Tempest και το ιαπωνικό F-X «ενώθηκαν εις σάρκαν μίαν», με την Ιταλία να αποτελεί τον τρίτο συνεργάτη του προγράμματος, καθώς η χώρα έχει συνεργαστεί και στο πρόγραμμα των περίφημων Eurofighter Typhoon, με το όλο σχέδιο να μετονομάζεται Πρόγραμμα Παγκόσμιας Εναέριας Μάχης (Global Combat Air Programme – GCAP).

Στο παιχνίδι και το Ριάντ

Τώρα, ωστόσο, άλλος ένας «παίκτης» επιδιώκει να συμμετάσχει στο πρόγραμμα, καθώς η Σαουδική Αραβία εξεδήλωσε ενδιαφέρον να συμμετάσχει στο GCAP, μαζί με τη Βρετανία, την Ιταλία και την Ιαπωνία. Το πρόγραμμα, όπως είναι γνωστό, αποσκοπεί στην παραγωγή εξαγώγιμου μαχητικού αεροσκάφους 6ης γενιάς έως το 2035, το οποίο, φυσικά, θα αντικαταστήσει τα παλιά μαχητικά αεροσκάφη, όπως τα Typhoon σε Βρετανία και Ιταλία και τα F-15 στην Ιαπωνία.

Σύμφωνα με αξιωματούχους στο Λονδίνο και το Τόκιο, οι προσπάθειες του βασιλείου να συμμετάσχει στο πρόγραμμα ξεκίνησαν τον Ιούλιο, όταν έστειλε απευθείας αίτημα στην κυβέρνηση της Ιαπωνίας για να γίνει το GCAP ένα πρόγραμμα τεσσάρων χωρών. Η Βρετανία, μάλιστα εμφανίζεται να συμφωνεί να συμπεριλάβει τη σύμμαχό του στη Μέση Ανατολή στο πρόγραμμα, δεδομένης της στρατηγικής τους συνεργασίας σε διάφορους τομείς, συμπεριλαμβανομένης της άμυνας.

Διστάζει η Ιαπωνία

Βλέπουμε τη Σαουδική Αραβία ως βασικό εταίρο στο πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών και εργαζόμαστε για να εξασφαλίσουμε ισχυρή πρόοδο το συντομότερο δυνατό“, δήλωσε ανώτερη βρετανική αμυντική πηγή, όπως αναφέρει το Nikkei Asia. Αν η συνεργασία προχωρήσει, το Ριάντ υπόσχεται να προσφέρει μια “σημαντική οικονομική συνεισφορά” στο πρόγραμμα που εκτιμάται ότι θα κοστίσει δεκάδες δισ. δολάρια.

Η συμμετοχή του θα περιλαμβάνει επίσης πιθανότατα τη συνεισφορά της μηχανικής του τεχνογνωσίας σε διάφορες φάσεις του προγράμματος. Ωστόσο, σε αντίθεση με τη Βρετανία και την Ιταλία, η Ιαπωνία αντιτίθεται σθεναρά στην προτεινόμενη συμμετοχή της Σαουδικής Αραβίας στο GCAP, η οποία ούτως ή άλλως δυσκολεύτηκε να προχωρήσει στη συμφωνία με Λονδίνο και Ρώμη, καθώς έπρεπε να ανατρέψει την επί δεκαετίες απαγόρευση εξαγωγών όπλων για το πρόγραμμα μαχητικών αεροσκαφών.

Περιπλοκή

Ιάπωνες αξιωματούχοι δήλωσαν ότι το Ριάντ θα περιπλέξει μόνο τις συζητήσεις σχετικά με το ποιες χώρες επιτρέπεται να αγοράσουν τα αεροσκάφη. Επιπλέον, η ασιατική χώρα πιστεύει ότι η παρουσία ενός ακόμη μέλους σε αυτό το στάδιο του προγράμματος θα καθυστερούσε την παραγωγή του μαχητικού αεροσκάφους. Παρά την υπόσχεση οικονομικής συνεισφοράς, υπάρχουν αμφιβολίες για το αν η Σαουδική Αραβία θα έχει κάτι σημαντικό να προσφέρει τεχνολογικά.

Το ενδιαφέρον της πλούσιας σε πετρέλαιο χώρας για συμμετοχή στο GCAP φέρεται να τροφοδοτήθηκε από απροσδόκητες καθυστερήσεις στην παράδοση των αεροσκαφών Eurofighter Typhoon. Πριν από πέντε χρόνια, η Σαουδική Αραβία και η Βρετανία υπέγραψαν συμφωνία για την προμήθεια 48 αεροσκαφών που θα προστίθεντο στον σημερινό στόλο του βασιλείου που αποτελείται από 72 Typhoon. Ωστόσο, το Λονδίνο ανέστειλε τις πωλήσεις όπλων στο Ριάντ το 2019, επειδή η βρετανική κυβέρνηση “απέτυχε” να αξιολογήσει σωστά τον κίνδυνο για αμάχους.

Καμία δημοσίευση για προβολή